Kinesisk Uber-rival investerer i Europa

Den kinesiske bildelingstjenesten Didi Chuxing investerer i estlandske Taxify for å hjelpe selskapet med å ta markedsandeler fra Uber i Europa. 

KINESISK INVESTOR: Estlandske Taxify får hjelp av Didi ChuXing for gå i strupen på Uber i det europeiske bildelingsmarkedet.

Foto: Ints Kalnins Reuters
  • Martin Hall Larsen
Publisert:

Didi vil investere og samarbeide med Taxify i selskapets ambisjon om å vokse i Europa, skriver de to selskapene i en felles melding.

Summen Didi investerer blir ikke oppgitt.

– Det blir vanskelig for Uber å være markedsleder overalt. Vi ser heller at hver region vil være dominert av hver sin lokale aktør. Vårt mål er å lede an i Europa og Afrika, sier grunnleggeren av Taxify Markus Villig, til Bloomberg.

Taxify sier de har 2,5 millioner aktive brukere i 25 europeiske byer og tar markedsandeler fra Uber i flere markeder – spesielt i Øst-Europa.

Siden Taxify ble grunnlagt for litt over 3 år siden har selskapet vokst på egen penger. De har kun mottatt «kun» 2 millioner euro fra investorer, fortalte administrerende direktør Markus Villig til Reuters nylig.

Passiv investor

Partnerskapet, som er Didis første inntog i Europa, kommer i rekken av flere lokale bildelsingsselskaper Didi har investert i.

– Didi har ikke hatt en partner i Europa – det er her vi kommer inn, sier Villig og legger til at Didi er en passiv investor som ikke vil påføre endringer eller spille en rolle i den daglige driften av selskapet i nærmeste fremtid.

Les også

Uber-rival henter rekordsum

Kinesiske Didi, som har flere milliarder dollar på bok, går inn i Taxify med både penger og teknologisk ekspertise, skriver det amerikanske nyhetsbyrået.

Taxify sier de vil kapere markedsandeler i byer fra Tallinn til Johannesburg ved å fokusere på opplæring og god betaling av sjåførene.

Selskaper sier Europa er et stadig mer attraktivt markedet da mulig oppløsning i regelverket i Tyskland og flere nordiske land vil åpne for solid vekst.

Stadig tøffere konkurranse

Uber opererer i nesten 600 byer i over 70 land og rapporterte en omsetning på 20 milliarder dollar i fjor. Selskapet gikk opp til å være Sillicon Vally's mest verdifulle startup da det ble valuert til hele 68 milliarder dollar.

Det siste årene har selskapet møtt nye reguleringer, protester fra både ansatte og sjåfører, og frafall fra sentrale personer i ledelsen, inkludert grunnleggeren Travis Kalanick.

I tillegg er markeder for bildeling stadig mer presset.

Didi Chuxing har ifølge BBC dannet et nettverk sammen med amerikanske Lyft, sørøstasiatiske Grab og indiske Ola.

Didi har også nettgigantene Tencent og Alibaba i ryggen og overtok nylig Ubers tapsbringende aktivitet i Kina.

I sommer har Uber også gjort retrett i et annet stort marked, Russland. Selskapet inngikk da et partnerskap med russiske Yandex i stedet for å satse videre på egne hjul.

Ubers kinesiske satsing var støttet av søkegiganten Baidu, men selskapet var villig til å selge til gjengjeld for en andel i Didi Chuxing. Didi tok samtidig en andel i Uber.

Her kan du lese mer om

  1. Bil
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Uber-rival henter rekordsum

  2. Uber stoppet i London - nå kan den argeste konkurrenten være på vei inn

  3. Uber-sjefen i samtaler med Toyota om selvkjørende biler

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Kjøper Nabobil.no: Silicon Valley-gründerne bygget en av USAs største bildelingstjenester – nå går de for Europa og Norge

  6. Avis: Uber søkte om børsnotering denne uken