Nå blir Jay-Z sportsagent

Rapperen har startet eget agentbyrå.

STOR FAN: Jay-Z har vært på en rekke Yankee-kamper, og går often med capsen med lagets logo på. Her er han avbildet under en kamp på Yankee stadium i 2009.

Nick Laham
  • Ida Hanstad
Publisert:

Den verdenskjente artisten Jay-Z går nye veier. I forrige uke kunngjorde nemlig amerikaneren at han nå blir idrettsagent.

43-åringen har startet agentbyrået Roc nation sports, og ifølge selskapets talsmann Ron Berkowitz har Jay-Z fått midlertidig konsesjon til å representere baseballspillere, skriver The New York Times.

Agentbyrået blir en del av Jay-Zs allerede eksisterende selskap Roc nation, som omfatter verdenskjente artister som Rihanna, Shakira og MIA.

Fornem vennekrets

Trolig vil også rapperen, som for øvrig har fått med seg Hollywood-byrået Creative Artists Agency på laget, snart kunne vise til en en stjernespekket kundeliste.

Jay-Z skal nemlig allerede ha klart å spikre en avtale med Yankees-spilleren Robinson Cano.

Forklaringen på dette er trolig at Jay-Zs vennekrets omfatter flere av de største Yankees-stjernene, inkludert Cano. Han er også venn med andre stjernespillere på samme baseballag. En av dem er Alex Rodriguez, bedre kjent som A-Rod.

Jay-Z pleier i tillegg omgang med blant andre basketspilleren LeBron James fra Miami Heat.

LES OGSÅ:Flopp for Kanye og Jay Z sin Maybach

Ting kan også tyde på at spillerne har tillit til den verdenskjente sangfuglen. Ifølge The New York times har han tidligere nemlig gitt flere ikke navngitte idrettskjendisvenner råd vedrørende blant annet fra boligkjøp og kontraktsutvidelser.

Jay-Z legger for øvrig ikke skjul på at han er en stor tilhenger av nettopp Yankees. Han har brukt capsen med lagets logo ved så mange anledninger at det nærmest har blitt artistens varemerke.

I en av låtene sine synger han dessuten at han gjorde Yankee-hatten mer berømt enn en Yankee-spiller hadde klart.

LES OGSÅ:Beyonce-baby skapte Twitter-rekord

Kan bli gullgruve

Ifølge The New York times tjener baseballagentene vanligvis rundt 5 prosent salgssummen når de sikrer en avtale mellom klubber og spillere.

30 år gamle Robinson Cano er forventet å koste rundt 200 millioner dollar, det vil si over 1,1 milliarder norske kroner.

Det betyr at Roc nation og Creative Artists Agency kan tjene så mye som 57 millioner kroner bare på Cano.

LES OGSÅ:Super Bowl setter ny prisrekord

Spår suksess

President Marc Ganis i Sports Corp har stor tro på at Jay-Z vil lykkes som agent.

- Jay-Z evner å få kontakt med utøverne på en langt bedre måte enn en agent som har en advokat eller revisor på laget, sier han til The New York times.

- Jay-Z kan si at «vi kom begge fra dårlige kår, vi har begge kvinner som jakter på oss, og vi ønsker begge å tjene masse penger, men ikke betale mye skatt». Dessuten er det en helt spesiell aura rundt ham, legger han til.

LES OGSÅ:

Publisert:

Flere artikler

  1. Slik er Jay Zs plan for å endevende musikkbransjen

  2. Pakistansk teknologiselskap saksøker Tidal

  3. Frykter «rikingskatt» gir stjerneflukt

  4. Annonsørinnhold

  5. Kampfiksing-rapport ryster fotballverden før VM i Brasil

  6. Tidal i Norge tier om Jay Zs varsel om gigantsøksmål