Venter mindre shopping i hele verden unntatt ett land

Med strammere lommebøker for folk flest i den vestlige verden ventes det svakere tall for Black Friday-salget. Det er imidlertid ikke tilfellet i USA.

MOTSTRØMS: Amerikanerne er de eneste i i en fersk undersøkelse som svarer at de vil bruke mer under Black Friday-salget i år.
Publisert: Publisert:

Black Friday er en «shoppefest» hvor butikker fylles opp av tilbud. Selve begrepet stammer fra ideen om at de fleste butikker går med tap gjennom året, men i november og desember skal de tjene penger, og bunnlinjen skal gå fra rød til svart. Gjerne på Black Friday.

Men i år vil de fleste holde tilbake på pengebruken grunnet økte levekostnader, skriver CNBC. Kun i konseptets hjemland er forventningen den motsatte.

Nyhetskanalen viser til en fersk rapport fra konsulentselskapet Boston Consulting Group. Den omfatter syv land i Europa, i tillegg til Australia og USA.

Her var forbrukere i USA de eneste som oppga at de forventer å bruke mer penger, nærmere bestemt 6 prosent, på Black Friday.

Reduksjon på 18 prosent

Europeere ventes å bruke en femtedel mindre under den årlige tilbudsperioden som har utviklet seg til å vare en hel uke.

Mest tilbakeholden sier de britene forbrukerne de vil være med en reduksjon i pengebruken på 18 prosent i år.

Tyske og franske forbrukere vil på sin side bruke 15 prosent mindre, mens de i Spania anslår å redusere forbruket med 13 prosent.

Les også

Lokker med 8.000 kroner i «rabatt» – fordi prisen skal opp etter Black Friday

Økte levekostnader

Under coronapandemien opplevde mange høyere inntekter og lavere forbruk generelt, som igjen førte til økt sparing og en romslig privatøkonomi. Samtidig så mange butikker og kjeder rekordtall.

Nå er situasjonen en annen.

Husholdningene i Norge og ellers i den vestlige verden har fått mindre å rutte med som følger av økte kostnader samt høyere renter og inflasjon.

I usikre tider har forbrukerne en tendens til å styre unna kapitalvarerEn vare som yter tjenester over lengre tid. For eksempel møbler, elektriske apparater, maskiner og annet produksjonsutstyr., og flere butikkjeder frykter en dårlig julehandel i år.

I Norge tror ikke Virke og Kvarud Analyse at omsetningen i løpet av salgsuken blir like stor som i fjor. De anslår at nordmenn vil bruke 16,1 milliarder kroner denne uken. Til sammenligning var omsetningen 16,5 milliarder i fjor.

Les også

Må flytte på grunn av dyr strøm og gass: – Jeg føler meg jo mislykket

Publisert:
Gå til e24.no