Kaffe kan bli dobbelt så dyrt
Kaffetørst til nye høyder.
Det globale kaffeforbruket fortsetter å stige, og den økende etterspørselen kan føre til at prisen på kaffebønner fordobles.
Kaffetørsten blir bare sterkere og sterkere, spesielt i asiatiske land med raskt voksende økonomier. Veksten skaper endringer i livsstilen, asiatene får det travlere og blir mer stressede – og kompenserer med å drikke kaffe.
Den amerikanske kaffebarkjeden Starbucks har planer om å tredoble antallet utsalg i Kina i løpet av de nærmeste fem årene, fra rundt 450 i dag til omkring 1.500. Starbucks er også på vei inn på markedet i India.
Rekord
Ifølge den internasjonale kaffeorganisasjonen ICO steg det globale forbruket av kaffe i fjor med 2,4 prosent. I løpet av 2010 ble det solgt 134 millioner 60-kilos sekker med kaffebønner, og det er ny rekord.
– Høy pris har ikke ført til noe fall i etterspørselen, som fortsatt utvikler seg svært dynamisk, sier ICOs sjeføkonom Denis Seudieu til nyhetsbyrået Reuters. De siste ti årene har veksten i kaffesalget i gjennomsnitt ligget på 2,5 prosent per år, opplyser han.
Fagfolk i Kina tror kaffesalget der til lands vil fortsette å øke sterkt.
– Å drikke kaffe er en vane, og folk som venner seg til kaffedrikking vil ikke slutte bare fordi prisen øker, sier kaffespesialisten Fu Jingya.
Press
– Jeg begynte å drikke kaffe for to år siden da jeg tok avgangseksamen fra universitetet. På den tiden følte jeg meg under økende press, ting skjedde raskere og raskere både på jobben og i privatlivet, forteller en kinesisk kvinne som bare presenterer seg som fru Yu.
Heller ikke i India er det registrert noen nedgang i kaffesalget som følge av den økende prisen på råvarer. Men man har sett en viss overgang fra de dyreste sortene til de noe billigere, opplyser produsentenes talsmann Sahadev Balakrishna.
De nordiske landene forsvarer sin stilling som verdens største forbrukere av kaffe per innbygger, med Finland på toppen av listen. USA og Brasil er de største forbrukerne regnet etter samlet forbruk.
LES OGSÅ: