45 norskkontrollerte skip i konfliktområdet: Rederiforbundet er dypt bekymret for utviklingen

Sjøfartsdirektoratet holder sikkerhetsnivået høyt for skip i Hormuzstredet, og sier at det kan endres raskt.

Her passerte en oljetanker Hormuzstredet i desember 2018.

Hamad I Mohammed / X01444
Publisert:,

– Vi opprettholder et svært høyt sikkerhetsnivå på de skipene vi opererer i regionen, skriver Frontline-sjef Robert Hvide Macleod i en e-post.

John Fredriksen-rederiet Frontline er blant shippingaktørene som seiler i Midtøsten-regionen.

I sommer ble et av rederiets skip angrepet i Omanbukta, nær Hormuzstredet, en flaskehals for global oljefrakt til havs.

Les på E24+ (for abonnenter)

Beredskapsnivå 2 i Omanbukta: Norske skip må ta en rekke grep

Sikkerhetsvurdering

Fredag gjorde Sjøfartsdirektoratet en ny vurdering av situasjonen i Persiabukta. De endrer ikke sikkerhetsnivået, som allerede er på det nest høyeste sikkerhetsnivået.

Amerikanske myndigheter sendte tirsdag ut et nytt advarsel til skip i Midtøsten.

– Vi fikk også det varselet, forteller John Hammersmark, som er direktør for Beredskapsavdelingen i Rederiforbundet.

– Det sier ikke stort mer enn Sjøfartsdirektoratet også sier – de ber om økt årvåkenhet og ekstra aktsomhet i regionen. Vi råder alle norske rederier til å bruke rapporteringssentrene når de skal inn og ut av området, fortsetter Hammersmark.

Det er to rapporteringssentre i konfliktområdet, og når skip melder seg før de går inn i området, vil de få lokale oppdatering på situasjonen, og annen informasjon de skulle trenge.

Les også

– Hvis de stenger Hormuz, vil prisen gå ganske raskt

45 skip

Hammersmark forteller at det er omtrent 45 norskkontrollerte skip i området nå.

– Vi er dypt bekymret for den generelle utviklingen i Midtøsten, og vi er bekymret på skipsfartens vegne. Den videre utviklingen er usikker nå, men vi har ingen konkret informasjon som tilsier at norske skip er mål, sier Hammersmark.

Sjøfartsdirektoratet skrev i en melding fredag at de følger situasjonen i regionen nøye.

– Selv om vi ikke har planer om å endre sikringsnivået per nå, kan dette endre seg raskt. Vi vil da orientere om dette, sier Alf Tore Sørheim, som er avdelingsdirektør for operativt tilsyn i Sjøfartsdirektoratet.

Slik vil Iran hevne general-drapet

Det er stort sett alltid et stort antall norskkontrollerte skip i området, og et stort antall varer som skal inn og ut av Hormuzstredet.

– Det er et bredt spekter av skipstyper, både tørrbulk, bilskip, kjemikalieskip og offshoreskip. Det er en riksvei for verdenshandelen, og et viktig område, sier Hammersmark.

20 prosent av verdens råolje fraktes på skip gjennom stredet.

Spenning mellom Iran og USA

I forrige uke ble den iranske generalen Qasem Soleimani drept i et amerikansk droneangrep i Irak. Soleimani ble regnet som en nasjonalhelt av mange iranere, inkludert kritikere av prestestyret. USA anklager ham for å stå bak drap på amerikanske soldater i Irak og hevder han planla nye angrep like før han ble likvidert forrige uke.

Likvideringen har ført til økte spenninger mellom Iran og USA, og også mellom Bagdad og Washington.

Den irakiske nasjonalforsamlingen ba søndag den USA-ledede koalisjonen forlate landet, og Tyskland begynte tilbaketrekningen tirsdag.