Disse nasjonenes merkevare er verdt mest

BrandFinance har estimert verdien på «merkevaren» til verdens nasjoner. Igjen troner USA på topp - og Norges merkevare er det 9. sterkeste i verden 

USA og Kina troner igjen kåringen over verdens mest verdifulle merkevarer. Her vaier det amerikanske og kinesiske flagget i Washington.

Foto: Hyungwon Kang Reuters
Publisert:

Det kommer frem i den ferske rapporten.

BrandFinance evaluerer hvert lands merkevare ved å se på landets goder, tjenester, investeringer og samfunn, ifølge Marketwatch.

– Merkevare er et av de viktigste eiendelene til et land, sier David Haigh, toppsjef i Brand Finance, i rapporten.

Han mener en sterk merkevare fører til flere utenlandske investeringer, samt økt turisme og innvandring.

Les også: Verdens mest konkurransedyktige land: Norge knuses av Sverige, Danmark og Finland

Trump skader ikke USAs rykte

Rapporten anslår at USAs merkevare er verdt 25.900 milliarder dollar, eller 213.000 milliarder norske kroner, som gjør den til verdens mest verdifulle.

På andreplass følger Kina, etterfulgt av Tyskland og Storbritannia.

De får en verdi på henholdsvis 12.800 milliarder dollar, 5.100 milliarder dollar og 3.800 milliarder dollar.

Alle fire økte merkevaren sin med mer enn 20 prosent.

– Trumps negative personlige rykte har hatt lite å si for merkevaren til USA, forklarer Haigh.

Han mener Trumps politikk, spesielt skattereformen, har hjulpet nasjonens merke, til tross for at presidenten er en kontroversiell figur.

Her er listen over de ti mest verdifulle merkevarene. Vi må ned til 25. plass for å finne Norge.

Foto: Brand Finance

Norge blant verdens sterkeste merkevarer

I tillegg til å gi en verdi til hvert lands merke, måler BrandFinance også hvilket merkevare som står sterkest.

Her får Norge nesten toppscore, med en AAA rating, hvor AAA+ er det høyeste mulig.

Det gjør at Norge kommer inn på en 9. plass, like foran Storbritannia og rett bak USA.

Rapporten forklarte ikke hvorfor Norge scorer så høyt, men andre Nordiske land utmerker seg også på listen.

Finlands merkevare ble kåret til verdens 6. sterkeste, samtidig som Sveriges merkevare ble verdsatt til 750 milliarder dollar, verdens 19. mest verdifulle.

Norge måtte se seg slått av nabolandet i verdi, med en prislapp på 595 milliarder dollar, som gir en 25. plass på kåringen.

Det var Singapore og Sveits som toppet lista over verdens sterkeste merkevare, begge med en AAA+.

Her er listen over de 10 sterkeste merkevarene:

1. Singapore

2. Sveits

3. De forente arabiske emirater

4. Hong Kong

5. Nederland

6. Finland

7. New Zealand

8. USA

9. Norge

10. Storbritannia

Her kan du lese mer om