Fiat Chrysler trekker tilbud om fusjon med Renault

En «ekstremt» innpåsliten fransk stat gjorde situasjonen uutholdelig, opplyser kilder Wall Street Journal.

STORT: Hvis Fiat Chrysler og Renault hadde slått seg sammen, ville de blitt verdens tredje største bilprodusent.

Gene J. Puskar AP / NTB scanpix
Publisert:,

Beslutningen kommer etter at den franske regjeringen, som er største eier i Renault med en andel på 15 prosent, utsatte en avgjørelse om den potensielle avtalen for andre gang, ifølge Financial Times.

Fusjonen ville ha skapt verdens tredje største bilprodusent, med en samlet produksjon på 8,7 millioner biler i året.

Fiat Chrysler mener fortsatt avtalen ville ha vært det beste for begge parter, ifølge en melding.

– Men det har blitt tydelig at de politiske forholdene i Frankrike ikke ligger til rette for at en slik sammenslåing kan bli vellykket, skriver bilprodusenten.

Les også:


Bloomberg-kommentar: Bilindustriens storfusjonering er langt på overtid

Franske krav og Nissan som joker

Frankrikes finansminister Bruno Lemaire har ved flere anledninger ønsket garantier for franske arbeidsplasser, samt at ledelsen og hovedkvarteret for den nye gruppen blir i Frankrike.

Frankrike har også ønsket at Renaults tiår lange allianse med Nissan opprettholdes etter fusjonen, men ifølge Wall Street Journal skal Nissans to representanter i styret ha planlagt å avstå fra å avgi stemme. Dermed ble det tvil om hvorvidt den japanske bilprodusenten ville opprettholde alliansen ved en fusjon.

Beslutningen om å vrake fusjonsplanene kom plutselig. Ifølge en kilde CNBC har snakket med hadde de to selskapene forberedt en uttalelse hvor det skulle bli bekreftet at de gikk videre med planene.

Les også: (+) Resesjonen i den amerikanske bilindustrien har allerede startet

– Uutholdelig situasjon

– Vi gikk i forskjellige retninger veldig raskt, sier kilden til CNBC.

En person tett på Fiat Chrysler sier til Wall Street Journal at den franske staten var «ekstremt» innpåslitne.

– De har ønsket å ha siste ord i alle spørsmål, og dette skapte en usikker situasjon som til slutt ble uutholdelig, sier kilden.

Fiat Chrysler forelso formelt fusjonen i slutten av mai, etter måneder med samtaler. Det nye selskapet ville hatt en verdi på rundt 349 milliarder kroner.

Her kan du lese mer om