Bilprodusenter gjenopptar produksjonen ved flere kinesiske fabrikker

Flere bilprodusenter har måttet stenge sine fabrikker som følge av coronaviruset. Nå opplyser Toyota at de vil starte opp igjen produksjonen ved tre av de fire største anleggene i Kina i løpet av neste uke.

«CORONASTENGT»: Toyota er blant bilprodusentene som har stengt en rekke fabrikker som følge av virusutbruddet.

VALENTIN FLAURAUD / REUTERS
Publisert:

Bilprodusenten skulle egentlig gjenoppta produksjonen 3.februar, etter feiringen av det kinesiske nyåret.

Dette ble imidlertid utsatt som følge av det dødelige lungeviruset, som så langt har tatt livet av mer enn 1500 personer.

Viruset har satt en alvorlig støkk i den kinesiske industrien de siste månedene, og stanset tilførselen av deler til produksjonen ved fabrikkene.

Forrige uke måtte Hyundai stenge Ulsan-komplekset i Sør-Korea, som består av fem fabrikker som kan produsere 1,4 millioner biler årlig.

Analytikere anslo da at fem dager med stengt fabrikk ville koste bilgiganten minst 500 millioner dollar, som tilsvarer 4,6 milliarder kroner. Bilprodusenten opplyste tidligere denne uken at produksjonen i Sør-Korea gradvis vil bli gjenopptatt fra 11.februar.

Les også

Verdens største bilfabrikk «coronastengt» – frykter globale ringvirkninger

Salget stupte

Lørdag opplyser Toyota at driften ved anleggene i Changchun i Jilin-provinsen og i Guangzao vil bli gjenopptatt fra mandag, skriver Reuters. I tillegg planlegger selskapet å gjenoppta driften ved fabrikken i byen Tianjin tirsdag, skriver nyhetsbyrået.

Det er foreløpig uklart når driften ved produsentens fjerde kinesiske fabrikk vil starte opp igjen.

Bilgigantene Daimler, Ford og Tesla har tidligere meldt at også de vil starte opp igjen produksjonen i landet. BMW skal etter planen gjenoppta produksjonen i landet fra mandag.

Les også

Kina vasker og lagrer pengesedler for å hindre smitte

Globale konsekvenser

Nissan har tidligere uttalt at de vil starte sin produksjon i Hubei-provinsen etter 14.februar. Selskapets salg i Kina falt i januar 11,8 prosent, skriver Reuters.

I begynnelsen av februar opplyste Fiat Chrysler at problemer med levering av bildeler kunne by på problemer for fabrikkene i Europa.

Ole Kjennerud i DNB Markets har tidligere sagt at innvirkningen og spredningen av det som skjer i Kina raskt vil bli synlig globalt.

– Bilbransjen er en av de mest komplekse vi har, fordi den bruker så mange inputs fra så mange ulike land og undersektorer og leverandørnæringer, sa han til E24 forrige uke.

Les også

Virusutbruddet i Kina rammer norsk sjømateksport

Les også

SAS og Finnair forlenger Corona-kanselleringer ut mars

Les også

Virus kan sende Italia inn i sin fjerde resesjon siden 2008