Norsk superskip har begynt letingen etter forsvunnet Malaysia Airlines-fly

Verdens mest avanserte sivile undersøkelsesfartøy, Seabed Constructor, er siste håp i leteaksjonen etter det forsvunne flyet - og kan gi amerikanske Ocean Infinity en finnerlønn på 545 millioner kroner.

FINNERLØNN: Det amerikanske selskapet Ocean Infinity kan få opptil 70 millioner dollar hvis det norske skipet Seabed Constructor klarer å lokalisere det savnede flyet MH370.

Foto: AP
Publisert:

Det Texas-baserte selskapet Ocean Infinity har nylig inngått en 90-dagers kontrakt med Malaysias myndigheter om å lete etter Malaysia Airlines Flight 370 - bedre kjent som MH370.

Det norske skipet Seabed Constructor, som leases ut av den norske offshore-leverandøren Swire Seabed, skal søke etter vrakrestene.

Seabed Constructor forlot Durban i Sør-Afrika 2. januar med et mannskap på 65 og har nå ankommet søkeområdet rundt 2.200 kilometer utenfor kysten av Australia.

MH370, et fly av typen Boeing 777, hadde 239 mennesker om bord da det i 2014 endret kurs, brøt radiokontakt og forsvant i Det indiske hav på reisen mellom Kuala Lumpur og Beijing. Vrakrester har drevet i land flere steder, men selve flyet er fremdeles sporløst forsvunnet.

Ifølge ABC News skal finnerlønnen ligge et sted mellom 20 og 70 millioner dollar avhengig av resultatet, men Ocean Infinity vil kun få betalt dersom de finner flyet. I norske penger er det opp mot hele 545 millioner kroner.

Verdens mest avanserte

The Economist kaller det norske skipet «verdens mest avanserte sivile undersøkelsesfartøy».

Sonarer på skipet skal kartlegge havbunnen og forsøke å fange opp metallet i flyvraket. Men det er skipets autonome undervannsfarkoster (AUV) som gir fornyet håp. Åtte AUVer av typen Hugin 6000, produsert av Kongsberg Maritime, skal saumfare havbunnen ned til 6000 meters dyp.

Les mer om Hugin: – Den mest avanserte robotikken i Norge

– Selv om det ikke kan være noen garantier om å finne flyet, tror vi at vårt system med flere autonome farkoster som jobber samtidig er godt tilpasset oppgaven vi står overfor, sier Ocean Infinitys CEO i en pressemelding.

SØKER DYPT: Den autonome undervannsfarkosten Hugin 6000 blir produsert av Kongsberg Maritime.

Foto: AP

Med 60 til 100 timers batteritid kan de norskproduserte AUV-ene søke relativt fritt fra moderskipet.

De kan også komme seg over undersjøiske klipper, fjell og stup ved hjelp av avanserte kameraer og programvare. To terrabyte med data vil bli lagret på en vanntett harddisk, som deretter skal studeres av hydrografene og geologene om bord.

Ifølge Teknisk Ukeblad skal AUVene være utstyrt med sonar fra kanadiske Kraken Robotics.

1.200 kvadratkilometer om dagen

MH370 ble sist fanget opp nord for Sumatra på vei vest-nordvest ut over åpent hav. Satelittsignaler antyder at flyet skal ha krasjet i et område mellom 1.500 og 2.700 kilometer vest for Australia.

Det nederlandske firmaet Fugro har tidligere scannet 120.000 kvadratkilometer over en periode på tre år på oppdrag fra malaysiske, kinesiske og australske myndigheter - uten resultater. Kongsberg bidro med teknologi også den gang.

Les også

Installerer tusenvis av sensorer på havbunnen: Slik skal Statoil tømme Sverdrup

Seabed Constructor skal lete lenger nord enn før. Det skal dreie seg om et 25.000 kvadratmeter stort område, valgt ut av Australian Transport Safety Bureau, rundt 2.200 kilometer utenfor kysten av Australia. Hvis det ikke gir resultater, drar skipet videre nordover mot 30. bredegrad

Det norske skipet vil også kunne lete raskere enn tidligere. Ocean Infinitys tekniske direktør, Joshua Broussard, har anslått at skipet kan dekke rundt 1.200 kvadratkilometer per dag, mens Fugro dekket rundt 890 kvadratkilometer per dag.

Les også

Slik skal norsk teknologi bidra til å finne MH370

Les også

Malaysia Airlines beklager «støtende» reklame

Les også

Denne kan dykke ned på 6.000 meters dyp

Her kan du lese mer om