Tredje store flyulykke for forsikringsgigant
Allianz er ledende forsikringsselskap i tre av åtte flyulykker i år.
Selv om 2014 ligger an til å bli et år med uvanlig få flyulykker, har forsikringsgiganten Allianz fått mer en sin andel av ulykkene.
Og det er ulykkene med fleste omkomne og antatt omkomne som Allianz er involvert i.
Det er tidligere kjent at Allianz var ledende forsikringsselskap for Malaysia Airlines-flyet som forsvant i vår og for flyet fra det samme flyselskapet som ble skutt ned over Ukraina i sommer.
Bekrefter
Mandag morgen bekreftet en talskvinne i Allianz i en e-post til nyhetsbyrået Dow Jones at Allianz også er ledende forsikringsselskap for AirAsias flyvning 8501 som forsvant fra radaren på vei fra Surabaya i Indonesia til Singapore søndag morgen og som antas å ha styrtet i havet.
- Vi står klar til å støtte vår kunde så kraftfullt og raskt som mulig, i samarbeid forsikringsmegleren og våre medforsikringsselskaper, skriver talskvinnen i e-posten.
Flyselskaper har som regel både en forsikring som dekker eventuelle erstatninger til passasjerer og passasjerenes etterlatte og en forsikring på selve flyet.
– Savnet fly ligger på havets bunn
Selv om Allianz er ledende forsikringsselskap, vil forsikringsregningen trolig bli fordelt på mange forsikringsselskaper.
Forsikringsansvaret deles opp
Normalt «selger» et forsikringsselskap store deler av store forsikringsavtaler videre til mange andre forsikringsselskaper slik at den økonomiske følsomheten ved enkelthendelser reduseres.
Før AirAsia Indonesia-flyet forsvant under dårlige værforhold i helgen, hadde 762 mennesker mistet livet i sju flyulykker i år, ifølge Aviation Safety Network.
Mange omkomne
Om det nevnte flyet med sine 162 mennesker om bord lider samme skjebne, må vi tilbake til 2005 for å finne flere antatt døde i flyulykker. Da mistet 1.014 mennesker livet i luftfarten, ifølge databasen.
På en annen side ble det registrert 24 ulykker i 2005. Inkludert helgens hendelse, har det til sammenligning bare vært åtte ulykker hittil i år. Selv om antall omkomne altså kan nå en ny «topp», er antall ulykker på et rekordlavt nivå.
Få ulykker
– Faktisk er 2014 året hvor vi har registrert det laveste antall flyulykker for sivil luftfart i moderne flyhistorie, sier Harro Ranter, grunnlegger av Aviation Safety Network.
2014 har vært et av de tryggeste årene i flyindustrien, den store flytrafikken tatt i betraktning, uttalte International Air Transport Association tidligere i måneden.
Les også: