USA vurderer avgiftshopp på stål og aluminium: – Kina kommer garantert ikke til å like det

Trump-administrasjonen vurderer betydelige tollsatser på import av stål og aluminium. Kina svarer at de forbeholder seg retten til hevn. 

HOLDER LØFTET SITT: President Donald Trump har siden valgkampen lovet å føre en mer proteksjonistisk politikk for å skape flere amerikanske arbeidsplasser.

Foto: Jonathan Ernst Reuters
  • Nina Tuv
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Trump-administrasjonen har lagt frem tre forslag til tollavgifter på import av stål og aluminium. Nå hagler advarslene om at dette fører USA et steg nærmere handelskrig.

Lobbygruppen The Business Roundtable, som representerer noen av de mektigste selskapene i USA, frykter at tiltaket kan «resultere i hevn fra utlandet mot amerikanske eksportører og skade USAs økonomi», skriver CNN.

Saken viser igjen Donald Trumps proteksjonistiske standpunkt i handelsspørsmål, og er i tråd med løftet han ga til industriarbeiderne under valgkampen i 2016 – som han selv mener fikk han valgt til president.

Spørsmålet mange stiller seg nå er hvordan Kina vil reagere på en slik amerikansk politikk.

– Jeg kan love deg at det vil påvirke forholdet mellom USA og Kina, sier BI-professor og Kina-ekspert Jan Ketil Arnulf til E24.

– Dette har ligget i kortene lenge. Det er litt for tidlig å si hvilke konsekvenser som kommer ut av det, men Kina kommer garantert ikke til å like det dersom tollavgiftene blir innført, sier han.

Ifølge Bloomberg sier Kina at de foreslåtte avgiftene er grunnløse, og at de forbeholder seg retten til å gjengjelde politikken hvis de pålegges slike tollavgifter.

– Hvis den endelige avgjørelsen påvirker Kinas interesser, vil Kina med sikkerhet iverksette nødvendige tiltak for å beskytte sine egne rettigheter, heter det fra Wang Hejun i Kinas handelsdepartement i et notat på nettsiden deres.

Les også

Strateg om børsuro etter USA-tall: – Ekstraordinært

Dette er Trumps valgmuligheter

Handelsminister Wilbur Ross har lagt frem tre forslag for Trump. Disse er enten å legge på en generell tollavgift på stål og aluminium som fraktes over grensen, å påføre enkelte land en enda høyere tollavgift eller å legge et tak på importvolumet.

President Trump kan velge å innføre én eller ingen av alternativene, og må bestemme seg innen midten av april.

For stål har Trump fått disse forslagene:

  • En tollavgift på 24 prosent fra alle land.
  • Avgifter på minst 53 prosent på import fra 12 land: Brasil, Kina, Costa Rica, Egypt, India, Malaysia, Sør-Korea, Russland, Sør-Afrika, Thailand, Tyrkia og Vietnam. Disse landene vil ikke få lov til å eksportere mer stål til USA i år enn i fjor.
  • Å kutte importen av stål inn til USA med 37 prosent fra alle land.

For aluminium har han disse valgmulighetene:

  • En tollavgift på 7,7 prosent på import fra alle land.
  • En tollavgift på 23,6 prosent fra fem spesifikke aluminiumeksportører: Kina, Hong Kong, Vietnam, Russland og Venezuela.
  • Kutte importen fra alle land med rundt 13 prosent.

Hekter det på nasjonal sikkerhet

Bakgrunnen for at Trump faktisk kan gjennomføre et slikt tiltak er at administrasjonen hans i fjor bestilte separate etterforskninger for å finne ut om import av stål og aluminium kan være en nasjonal sikkerhetstrussel. Trump tok i bruk en lite brukt lov fra 1962 for å få startet saken.

Les også

Advarer EU om «veldig urettferdig» handelspraksis

Dette har gitt ham ubegrenset makt til å iverksette tiltak. Loven ble sist brukt i 2002 av president Bush, og økonomer som var en del av hans administrasjon har innrømmet at det var en feiltagelse – og at det antagelig kostet flere jobber enn det skapte.

Ifølge CNN sier flere eksperter at etterforskningen ikke har lagt frem beviser for at importen truer nasjonal sikkerhet. De mener også at anbefalingen fra Ross setter en farlig presedens:

Alle andre land kan si at amerikanske varer eller tjenester er en trussel mot deres nasjonale sikkerhet, selv om argumentene ikke har bein å stå på.

– Det er lite eller ingen bevis for at stålimport skader vår nasjonale sikkerhet. Samtidig er det rikelig med bevis for at tollavgifter på import vil skade økonomisk vekst og koste amerikanske jobber, sier Christine McDaniel ved Mercatus Center i Washington, tidligere handelsøkonom i Bush-administrasjonen.

– Nå åpner vi døren for hvem som helst til å gjøre hva som helst så lenge man sier «nasjonal sikkerhet». Det kan åpne døren for en global handelskrig, sier Phil Levy, en handelsekspert i Chicago Council on Global Affairs.

Et av funnene i etterforskningen er at amerikanske jobber knyttet til stålproduksjon har falt signifikant siden slutten av 1990-tallet.

– Hvorfor er dette et problem for nasjonal sikkerhet? Dette er rå proteksjonisme i søken etter en unnskyldning, sier Levy.

Argumentet til Trump og handelsminister Ross er at USA vil trenge mange amerikanske stålprodusenter dersom de noensinne skulle komme utfor en stor krig igjen.

Kan bli handelskrig

Det er vanskelig å ikke tolke det amerikanske forslaget som et forsøk på å komme den kinesiske metalleksporten til livs.

Kina står for rundt halvparten av den globale produksjonen av både stål og aluminium, og deler av landets metallindustri har de siste årene drevet med underskudd.

Les også

Trump: – 2,4 millioner nye arbeidsplasser siden valget

I fjor ble kinesiske myndigheters subsidiering av landets aluminiumprodusenter klaget inn for Verdens handelsorganisasjon, og den sittende amerikanske administrasjonen er blant dem som har vært mest kritiske til denne praksisen.

Utfordringen er at Kina også er verdens største importør av innsatsfaktorer til metallproduksjon, og ekspertene frykter nå at den amerikanske tolløkningen kan utløse en handelskrig lik den man har sett blant annet på solenergiprodukter.

Forslagene kommer nemlig bare en måned etter at Trump innført en tollavgift på 30 og 20 prosent på import av henholdsvis solcellepaneler og vaskemaskiner. Avgjørelsen kom etter at den uavhengige amerikanske handelskommisjonen (ITC) slo fast at import av disse to produktene skader amerikanske bedrifter.

Om dette er opptakten til en stor handelskrig mellom Kina og USA er foreløpig vanskelig å si, mener professor Jan Ketil Arnulf.

– Trump har jo lovet lenge at han skulle gjøre dette. Det kan komme til å bli en handelskrig dersom kineserne oppfatter det som en ensidig straffe mot dem, men det er vanskelig å si om det er det som er i ferd med å skje nå, sier han, og legger til at et annet scenario er runder med forhandlinger av nye handelsavtaler mellom de to landene.

Les også

Trump har lagt fram ambisiøst budsjettforslag for 2019

Har kuttet i ståleksporten

Aluminiumprodusenten Norsk Hydro sier at det foreløpig er for tidlig å si hva nyheten vil ha å si for dem.

– Det vi kan si, er at vi følger prosessen nøye. Vi må se nærmere på det som kom i går før vi kan si noe mer om effektene, sier informasjonssjef Bjørn Skaar.

Økonom og Asia-ekspert Ole André Kjennerud i DNB Markets tror ikke Kina vil gjøre alvor ut av truslene.

– Kina har kuttet produksjonen av stål og aluminium mye de siste månedene for å bedre miljøet og få ned forurensning. Det har primært rammet eksporten, mens innenlandsk etterspørsel er mettet. Dermed vil ikke effekten av tollavgifter bli så stor nå, sier han.

Kjennerud mener at stål og aluminium ikke har noen betydning i det store bildet i amerikansk økonomi.

– Det handler mer om signaleffektene det gir inn mot global handel og økt proteksjonisme. Det er generelt ikke en positiv utvikling, og hvis det forsterkes kan det over tid gi lavere produktivitetsvekst, sier Kjennerud.

Les også

USA: – Langsom fremdrift i NAFTA-samtaler

Les også

Kinas handelsoverskudd med USA i vekst

Les også

Verdensbanken spår økt vekst

Her kan du lese mer om

  1. Donald Trump
  2. Kina
  3. USA
  4. Amerikansk politikk
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. USA straffer Kina for å dumpe aluminiumsfolie

  2. Reuters: EU vurderer toll på USA-varer

  3. USA innfører ståltoll fra flere land

  4. Annonsørinnhold

  5. Trumps ståltoll møtes av protester og mottiltak

  6. – Større sjanse for konflikt enn under Den kalde krigen