Disney reddes av ny strømmetjeneste

Den ferske kvartalsrapporten til Walt Disney Company viser at deres nye strømmetjeneste Disney + redder selskapet fra triste tall, selv om omsetningen nesten er halvvert.

Selskapet har tapt store summer etter at de måtte stenge fornøyelsesparkene på grunn av coronaviruset

CHARLES PLATIAU / NTB Scanpix
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:,

En rykende fersk kvartalsrapport fra Disney viser at de har omsatt for nesten 11,8 milliarder under perioden april, mai og juni. Dette er lavere en analytikernes forventninger som spådde en omsetning på 12,37 milliarder dollar, i følge CNBC.

I fjor hadde selskapet en omsetning på 20,26 milliarder dollar under samme periode.

Justert resultat per aksje endte på 0,08 dollar. På forhånd var det ventet et tap på 64 cent per aksje, skriver CNBC.

De største omsetningfallene ser man innenfor selskapets avdelinger som inkluderer fornøyelsesparkene og filmstudio.

Avdelingen for parker, opplevelser og produkter kan vise til en omsetning på 983 millioner dollar, en nedgang på hele 85 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Tjent mer på strømmetjenester enn film-premierer

Disney har ikke hatt muligheten til å slippe nye filmer siden midten av mars i år, men ser at strømmetjenestene er med på å løfte omsetningen oppover.

Avdelingen som inkluderer studioproduksjon og filmproduksjon, viser til en omsetning på 1,74 milliarder dollar, en nedgang på 55 prosent sammenlignet med fjorårets kvartal.

Segmentet Media Networks kan vise til en omsetning på 6,56 milliarder dollar, en nedgang på to prosent fra i fjor, mens strømmetjenestene hadde en omsetning på 3,97 milliarder, en oppgang på to prosent.

Disney forteller at de har nå over 100 millioner abonnenter til deres nye strømmetjenester, som inkluderer Disney +, Hulu og ESPN +.

I rapporten står det at den nye strømmetjenesten Disney + har 60,5 millioner betalende abonnenter, mens Hulu har 35,5 millioner og ESPN+ rapporterer om 8,5 millioner abonnenter.

Måtte stenge fornøyelsesparkene

Effektene av coronaviruset ble allerede lagt merke til i forrige kvartal, etter at selskapet rapporterte et fall på 58 prosent innenfor segmentet Parker, Opplevelser og Produkter.

I løpet av det siste kvartalet har Disney likevel hatt muligheten til å åpne noen av deres fornøyelsesparker med begrenset kapasitet og nye restriksjoner for å holde besøkende trygge.

Fornøyelsesparken Disneyland i California måtte likevel dytte åpningsdatoen som skulle vært i juli, etter at det oppstod en økning av coronasmittede i staten.

I etterhandelen på Wall Street steg selskapets aksjer med 2,50 prosent, men faller etter kort tid til positive 0,77 prosent.

Les kvartalsrapporten herMer enn 100 millioner nye abonnenter til nye strømmetjenester

Les også:

Les også

Tiktok snapper ny toppsjef fra Disney

Les også

«Frost 2» er Disneys sjette milliardfilm i år

Her kan du lese mer om

  1. Disney
  2. Regnskap og resultater
  3. Disney+
  4. Aksjelive
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Disney sier opp 28.000 ansatte

  2. Amerikanske flyaksjer suser opp på håp om redningspakke

  3. Ubers omsetning for andre kvartal raste med 29 prosent

  4. Annonsørinnhold

  5. Kraftig vekst for Netflix etter coronautbruddet: Fikk over ti millioner nye brukere i kvartalet

  6. Lavere brukervekst enn ventet for Netflix i tredje kvartal