Nå drikker amerikanerne mindre brus

Amerikanerne bruker mindre penger på brus enn tidligere. Det bekymrer brusgigantene, men er gode nyheter for vannflaskeselskapene.

MINDRE BRUS: Amerikanerne ligger an til å drikke omtrent 13 liter mindre brus i år, enn de gjorde for fem år siden.For fem år siden drakk den jevne amerikaner nesten 160 liter i året.

MARIO TAMA
Publisert:

Amerikanernes utgifter på brus har falt 3,3 prosent det siste året, ifølge CNN.

Ifølge nyhetskanalen skyldes dette mer helsebevisste forbrukere.

Spesielt lettbrus, som er tilsatt kunstige søtningsmidler, har opplevd ett drastisk fall i populariteten.

Amerikanerne brukte 7,2 prosent mindre på Cola light, og 7,8 prosent mindre på sitron- og limedrikker i «diett»-kategorien, over samme periode.

13 liter mindre brus

Ifølge eksperter CNN har snakket med begynte den nedadgående trenden for omtrent 10 år siden, og den skyldes primært at helsebevisste forbrukere ser etter måter å kutte ned på inntaket både av sukker og sukkererstatninger.

Forsker Hester Jeon ved IBIWorld, som nylig har publisert en studie om brusindustrien, sier nedgangen tok til for alvor for fem år siden.

Amerikanerne ligger an til å drikke omtrent 13 liter mindre brus i år enn de gjorde for fem år siden. Da drakk den jevne amerikaner nesten 160 liter i året.

- Bransjens inntekter falt drastisk etter resesjonen, da forbruket falt kraftig, sier Jeon.

Brusgigantene bekymret

Det bekymrer Pepsico og Coca-Cola, som til sammen har en markedsandel på 70 prosent i USA.

Pepsis konsernsjef, Indra Nooyi, sa i oktober at selskapet var vitne til «et fundamentalt skifte i forbrukervaner».

- Nedgangen i diettbrus-salget har vært raskere enn vi ventet, sa konsernsjefen.

Men nedgangen i brussalget tas imot som gode nyheter av vannflaskeselgere.

- Folk bytter bevisst ut kullsyreholdige drikkevarer, inkludert brus, med vann på flaske, sier talsmann Chris Hogan ved International Bottled Water Association.

Brusgigantene er likevel godt forberedt på skiftet: Både Pepsico og Coca Cola eier flere vannflaske-selskaper.

Ville stoppe «supersize»-brus

Som E24 har skrevet tidligere, forsøkte New Yorks tidligere borgermester Michael Bloomberg å stoppe salget av søte drikker servert i «supersize».

I 2012 gjorde Bloomberg det klart at han ønsket å forby salg av de største brusmuggene på restauranter, kiosker, sportsarenaer og kinoer i byen.

Han ønsket å forebygge overvekt blant New Yorks innbyggere. Forskning tyder nemlig på at 58 prosent av den voksne befolkningen i byen er overvektig.

Men forslaget møtte stor motstand fra brusprodusentenes interesseorganisasjon.

De vant saken mot myndighetene i New York i første omgang, men myndighetene har anket saken til New Yorks høyesterett, ifølge Huffington Post.

LES OGSÅ: