Hanjins «spøkelsesskip» kan reddes av konkurrent

Skipene til den kriserammede shippingkjempen nektes tilgang til havner verden over. Nå kan skipene bli kjøpt opp av selskapets største konkurrent.

STRANDET: Ett av Hanjin Shippings skip ligger strandet utenfor Port of Long Beach i California, USA. Flere av selskapets skip nektes adgang til havner verden over etter at selskapet begjærte seg konkurs i USA og Sør-Korea.

Lucy Nicholson
Publisert:,

Den statseide sørkoreanske utviklingsbanken uttalte fredag at de vil aktivt støtte Hyundai Merchant Marine, dersom de ønsker å kjøpe opp Hanjin Shipping.

Sørkoreanske Hanjin Shipping sliter med en voldsom gjeld på 42 milliarder kroner, og er begjært konkurs i både Sør-Korea og USA.

BAKGRUNN: Sørkoreansk shippingkollaps skaper globalt handelskaos

Flere av selskapets skip ligger ankret utenfor havner flere steder i verden. Skipene nektes adgang til havnene av frykt for at Hanjin ikke vil være i stand til å betale dem. Enkelte av skipene er nå i ferd med å gå tom for mat og vann.

Hanjin er verdens syvende største containershippingselskap, og står for 3 prosent av containershippingvolumet i verden.

Kan ende med oppkjøp

Hyundai har lenge vært selskapets største sørkoreanske konkurrent. Begge selskapene har opplevd store problemer grunnet fallende fraktrater de siste årene, men Hyundai har klart å restrukturere selskapet på en mer vellykket måte.

Hyundais Merchants toppsjef Baek In Gyun har sagt at selskapet kan kjøpe opp enkelte av Hanjins skip, arbeidere og andre eiendeler, dersom dette vil styrke deres konkurransekraft, ifølge Bloomberg.

Les også

Hanjins «spøkelsesskip» begynner å gå tom for mat og vann

– Vi vil vurdere å ta over bærekraftige eiendeler, hvis de finnes, sa Baek, ifølge Bloomberg.

– Dersom det finnes noen deler av Hanjin Shipping som vil hjelpe Hyundai Merchants operasjoner, vil vi ikke holde tilbake på innsatsen.

Last for 120 milliarder

Shippingselskapene er helt avgjørende for det koreanske næringslivet. Disse er med på å frakte 90 prosent av den eksportdrevne økonomiens varer til utlandet.

Flere lobbyister og fagforeninger har advart mot konsekvensene av ikke å redde shippingkjempen som nå ligger nede med brukket rygg.

De mener at så mange som 11.000 jobber kan gå tapt i shippingklyngen rundt sørkoreanske Busan, og at mange andre selskaper vil kunne gå konkurs, skriver Bloomberg.

Det er heller ikke bare den lokale økonomien som rammes når verdens syvende største shippingselskap kollapser. Flere selskaper venter nå i spenning på hva som skal skje med deres last om bord på skipene.

Per mandag var det 70 skip som ble nektet adgang til havner.

Blant dem som har last på skipene er norske Nille og Kid. Kollapsen truer også produksjonen til den svenske hvitevaregiganten Electrolux. Totalt skal lasten om bord i skipene være verdsatt til rundt 120 milliarder kroner.

Får konkursbeskyttelse i USA

Hanjin Shipping fikk fredag innvilget konkursbeskyttelse i USA i en rettskjennelse. Formålet er å unngå at kreditorene skal overta selskapets skip. Hanjin skal nå få lov til å losse skipene i havnene, slik at dem som eier lasten om bord kan få den fraktet videre.

Les også

Krisen fortsetter for Hanjin

Ilana Volkov, en advokat i shippingselskapet, forteller at de har råd til å betale for lossingen.

– Vi vil ringe disse havnene og si at de bør akseptere skipene våre og at vi vil betale dem for å losse skipene, sa advokaten under rettsbehandlingen, ifølge Reuters.

Hun opplyser at selskapet har fått autorisasjon til å bruke minst 10 millioner dollar på losse fire skip i USA. Ifølge nyhetsbyrået har Hanjin 14 skip på vei til USA og advokaten skal ikke ha opplyst hva som vil skje med de resterende ti.

Les også

Shippingkollaps truer produksjonen til svensk hvitevaregigant

Les også

Styreleder punger ut 298 millioner for å redde shippingkjempe

Les også

Shippingkollaps kan ramme norske selskaper: – Situasjonen er uavklart

Les også

Samsung setter ny rekord for containerskip - igjen