Tesco vurderer å gi opp USA

Ulønnsomt britisk inntog i Nord-Amerika.

EXIT USA? Tesco, verdens tredje største daglivarekjede, lanserte Fresh & Easy i USA i 2007, og dette var et forsøk på å konkurrere med Wal-Mart på hjemmebane. Nå går det mot en avslutning.

Damian Dovarganes
  • Even Landre
Publisert: Publisert:

Den britiske supermarkedkjeden Tesco har etter fem års tilstedeværelse i Nord-Amerika ikke greid å oppnå lønnsomhet.

Nå åpner konsernsjef Philip Clarke for en exit.

Han sier at Tesco vurderer å gi opp eller eventuelt åpne for å selge kjeden Fresh & Easy. Det skjer etter at fem år og totale investeringer på 1,61 milliarder dollar fortsatt ikke har gitt akseptabel avkastning til aksjonærene.

- Det er sannsynlig, men ikke helt sikkert, at vår tilstedeværelse i USA går mot slutten, sa Clarke på et pressemøte i Los Angeles, ifølge Dow Jones Newswires.

Ville kjempe mot Wal-Mart
Tesco, verdens tredje største daglivarekjede, lanserte Fresh & Easy i USA i 2007, og dette var et forsøk på å konkurrere med Wal-Mart på hjemmebane. Opprinnelig hadde Tesco planlagt å åpne 1.000 butikker i Nord-Amerika, men målet ble raskt redusert til noen hundre butikker.

Og nå er status at man etter fem år fortsatt taper penger.

Clarke satte ned foten for nye investeringer etter at halvårstallene ble lagt frem i oktober, men sa da at han fortsatt støttet opp om den amerikanske virksomheten.
Nå har ham imidlertid ombestemt seg.

- Jeg har sett grundig på Fresh & Easy, og greier ikke å se hvordan vi raskt kan oppnå bærekraftig avkastning, sier Clarke.

På Tescos generalforsamling i juni var det mange kritiske røster til USA-eventyret. Mangel på kunnskap om det amerikanske markedet og mange på retning i satsingen var noen av innvendingene fra utålmodige aksjonærer.

I dag er det rundt 200 Fresh & Easy-butikker, hovedsakelig i Sør-California, men kjeden har ikke greid å fange amerikanernes interesse med sine produkter, selvbetjente kasseapparater og uvante butikkoppsett.

Flere europeere sliter
Tesco er imidlertid ikke den eneste europeiske kjeden som sliter i USA.

I forrige måned varsler belgiske Delhaize at deres Food Lion-kjede sliter i USA på grunn av høy arbeidsledighet og offentlige innsparinger. I de tøffe tidene er det mange amerikanere som kun går etter de beste tilbudene, noe som har skapt en intens og lite lønnsom konkurranse blant matvarekjedene.

Publisert:

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Børsprofil: Kids vei gjennom den svenske ryddejobben

  2. Rekordomsetning for Elkjøp - vokser mer enn bransjen

  3. Vil utfordre Kiwi, Rema og Extra – lanserer lavpris-matkasse

  4. Nille-gründer Per Mathias Aarskog (69) er død

  5. Derfor vil ikke Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen ha netthandel