Rederiforbundet om corona-effekt: – Det gir utvilsomt merkostnader for rederiene

Selv om det ikke er mange stengte havner, er det nå lokale restriksjoner og regler i mange land som påvirker skipsfarten.

MERKER EFFEKTEN: Norske rederier blir påvirket av virusutbruddet.

CHINA DAILY
Publisert:

– Det er restriksjoner som skaper forsinkelser, og det gir utvilsomt merkostnader for norske rederier også, sier John Hammersmark, direktør for sikkerhet og beredskap i Norges Rederiforbund til E24.

Han forteller at det blant annet er problemer med alt fra å flytte personell mellom regioner, havner og verft, opphopninger i enkelte havner og problemer med å få fraktet reservedeler fort nok mellom havner og verft.

Av Kinas havner er det kun den i Wuhan som er virus-stengt, men mange land har egne restriksjoner for skipsfarten.

– Bare det å holde oversikt over hvilke restriksjoner som gjelder på hvert sted er en utfordring. Rederiene tar selvstendige beslutninger på sin drift og følger situasjonen tett der de har sine sjøfolk og skip. Vi har ikke kapasitet til å holde oversikt over alle slike endringer, sier Hammersmark.

Les også

Spetalen-selskap endret oljeveddemål: Fikk saftig corona-smell

Tiltak

Ifølge shippinggruppen Wilhelmsens oversikt er det i Norge kun krav om at myndighetene skal varsles om det er mistanke om corona-smitte om bord. Men i USA er det for eksempel slik at passasjerer eller mannskap som har vært i Fastlands-Kina i løpet av de siste 14 dagene ikke får komme inn i USA.

Wilhelmsen-gruppen har over 15.000 ansatte i over 70 land, og verdens største maritime nettverk, som strekker seg over 2.200 havner.

Her patruljerer to politimenn ved den kinesiske containerhavnen i Qingdao i Kina. Bildet ble tatt 19. februar.

CHINATOPIX

– Vi følger situasjonen nøye, og innfører proaktive og preventive tiltak fortløpende for å sikre helsen og sikkerheten til våre ansatte, sier kommunikasjonssjef Marius William Steen i Wilhelmsen Gruppen.

Han forteller at de benytter informasjon fra Verdens helseorganisasjon (WHO), lokale og nasjonale myndigheter, og flere kilder i industrien og andre organer.

– Vi samarbeider på tvers av landegrensene mellom våre kontorer for å sikre at vi tar var på våre ansatte, samtidig som vi leverer til våre kunder innenfor de rammene og reglene som blir satt av myndighetene, sier Steen.

Les også

Coronaviruset rammer Apple: Når ikke inntjeningsmålene

Mærsk

WHO rapporterer at det frem til søndag registrert 78.811 tilfeller av coronaviruset, 77.042 av dem i Kina. De fleste av dem er i Hubei-provinsen.

Det er registrert 2.445 dødsfall som følge av viruset i Kina, og 17 i andre land.

Toppsjefen i den danske shippinggiganten Mærsk sa i forrige uke at det innen de neste ukene blir klart hvordan utbredelsen av coronaviruset vil utvikle seg, og om den treffer shippingbransjen.

Stengte fabrikker, og at det handles færre varer i Kina, fører til et fall i containerfrakten.

Hammersmark er enig med Mærsk-sjefen i at det ikke går an å spå hva som vil skje.

– Ingen vet hvordan dette utvikle seg. Noen tror det vil ta tid før det roer seg, mens andre tror det vil gå fortere. Vi har ingen grunnlag for å tro noe som helst om fremtiden, men jeg tror det er smart av næringen å være forberedt på begge mulighetene, sier beredskapsdirektøren.

Les også

Mærsk-toppsjefen om coronaviruset: De neste ukene blir avgjørende

Tiltak

Det er foreløpig kun kommet bekreftede meldinger om corona-smitte om bord på passasjerskip, ikke lasteskip.

Rederiforbundet råder om å følge med på myndighetenes anbefalinger, og at mannskapet følger smitteverntiltak når de er i havn i et rammet område.

Dette er blant annet håndvask, bruk av masker, og minimere kontakten mellom dem om bord og andre i de rammede områdene. De anbefaler også å nøye vurdere mannskapsbytter i disse områdene.

De råder også om å varsle myndighetene om det er mistanke om at noen om bord har blitt smittet av coronaviruset.