Nøkkeltall fra Europa

Svakeste tyske PMI-tall siden 2012: – Jeg er urolig

I Tyskland viser innkjøpssjefsindeksen PMI nedgang i aktiviteten for første gang siden 2013. Én årsak kan være at mange bedrifter er usikre og derfor venter med investeringer, tror sjeføkonom.

BEDRIFTENE NØLER: Det har kommet svake tall fra tysk næringsliv den siste tiden. Noe av årsaken kan være at bedrifter nøler med å investere grunnet usikkerhet rundt handelskrig og brexit, tror sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank1 Markets.

Lise Åserud / NTB scanpix
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Mandag kom det svake tall fra innkjøpssjefsindeksen (PMI) i Tyskland. For første gang siden 2013 tyder PMI-tallene på fallende aktivitet i tysk næringsliv.

Tysklands PMI (Composite Output Index) falt til 49,1 poeng i september, som er det svakeste nivået siden oktober 2012. Måneden før var PMI-en på 51,7 poeng, ifølge IHS Markit.

Hvis PMI-indeksen ligger over 50, tyder det på økt aktivitet i bedriftene som er med i undersøkelsen. Hvis indeksen holder seg under 50, tyder det på at aktiviteten faller.

Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank1 Markets ser dette som tegn på at perioden med oppgangstider nærmer seg slutten. Han venter ikke noen dyp krise, men utelukker ikke at grep fra myndighetene etter hvert.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg: Volkswagens vei til rikdom eller ruin begynner i denne fabrikken

– Jeg er urolig for det som skjer. Det har gått merkelig hardt ut over tysk industri. Det kan være at tyskerne må sette inn tiltak, men jeg kan ikke se at det har noen bråhast per i dag, sier han til E24.

Han tror bremsen i tysk næringsliv til dels skyldes usikkerhet i bedriftene grunnet Storbritannias utgang av EU, handelskrigen mellom USA og Kina samt risiko for nye toller fra USA mot Europa og europeisk bilindustri.

– Generelt så fører det til at bedriftene som vurderer å investere i økt kapasitet, heller venter og ser. Jeg tror dette har mye å si nå, sier Andreassen.

– Rett og slett forferdelige

Det er IHS Markit som utarbeider PMI-tallene, og selskapet påpeker at nedturen i tysk industri fortsetter samtidig som veksten dabber av i servicenæringen. Nok en gang trekkes aktiviteten i bilindustrien frem som spesielt svak.

– Enda en måned, enda et dystert tallsett for tysk PMI, sier IHS Markit-økonom Phil Smith.

– Produksjonstallene er rett og slett forferdelige. All usikkerheten rundt handelskrig, utsiktene for bilindustrien og brexit lammer ordrebøkene, der sektoren i september hadde den dårligste utviklingen siden på dypet av finanskrisen i 2009, sier han.

Tyske selskaper fullfører nå ordrene sine raskere enn nye ordre kommer inn, og dermed blir ordrebøkene mer slunkne, ifølge IHS Markit.

DAVID HECKER / EPA

Etter seks år med sysselsettingsvekst har jobbskapingen i privat sektor nå dabbet av, ifølge IHS Markit. Det er derimot store skiller mellom sektorene. Mens servicesektoren fortsetter å øke sysselsettingen, motvirkes dette nedbemanningen i industrien.

– Mens jobbskapingen i Tyskland bremser, har den innenlands-fokuserte servicenæringen mistet en av vekstens viktigste drivkrefter. Det første fallet i ny virksomhet innen servicesektoren på over fire og et halvt er et bevis på at tysk etterspørsel allerede begynner å avta, sier Smith.

– Ikke en krise

Andreassen mener likevel at det ikke er noen krise hvis Tyskland nå går inn i en nedgangsperiode. Han peker på at nedgangen ikke ser ut til å skyldes mangel på jobber, men heller mangel på arbeidskraft.

– Vi går inn i en ny fase. Det er ikke en krise at vi går inn i en konjunkturnedgang, sier sjeføkonomen.

– Jeg tror vi har passert toppen og er på vei ned. Det blir nok ikke noen dyp krise, men vi er jo ikke immune mot svingninger, sier han.

– Betyr de tyske tallene at vi kan vente oss nye lettelser fra Den europeiske sentralbanken?

– Ja, det kan det gjøre. Men det er ikke mye ESB kan gjøre når renten er minus 0,5 prosent. De kan øke de kvantitative lettelsene, men selv der er det usikkert hva effekten vil være, sier Andreassen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bilgiganter vil forsvinne når elbilene tar over

Det europeiske land derimot kan gjøre, men som ifølge Andreassen sitter lenger inne, er å øke investeringene over statsbudsjettene.

– Tyskland kom med en grønn pakke på fredag, men det var en balansert pakke der det som gikk ut skulle hentes inn igjen gjennom økte avgifter, sier Andreassen.

– Utgangspunktet for tyskerne er at de har den laveste ledigheten på 40 år. Det er ikke noen krise i økonomien. Problemet er mangel på arbeidskraft, og ikke mangel på jobber. De bør ikke sette i gang noe nå, men de bør forberede seg i tilfelle det kommer en økning i arbeidsledigheten, sier han.

Kan ramme nordiske land

En stor frykt er at svakheten i tysk industri også rammer servicenæringen og hele økonomien, skriver Swedbank i et notat mandag. Det kan i så fall også ramme nordiske land.

«Svensk industriproduksjon har den sterkeste korrelasjonen til Tyskland og er derfor mest eksponert. Finsk industriproduksjon er også sterkt korrelert», skriver Swedbank i notatet.

Norge er derimot i en annen fase, siden industrien her ikke preges like sterkt av utviklingen i Tyskland og Europa som i Sverige. Blant annet gikk det nedover med den oljetunge norske industrien i 2015 og 2016 da oljeprisen falt, mens det gikk oppover i Sverige og Tyskland, ifølge Swedbank.

«Norsk industriproduksjon er sterkt vektet mot olje- og gassnæringen, noe som ofte medfører ulike sykluser», skriver Swedbank.

«Dette antyder mer motstandskraft (men det kan være midlertidig)», legger banken til.

Her kan du lese mer om

  1. Nøkkeltall fra Europa
  2. Industriproduksjon
  3. Tyskland
  4. Harald Magnus Andreassen
  5. Sparebank 1 Markets

Flere artikler

  1. Tysk økonomi kan krympe for andre kvartal på rad: – Et veldig tydelig omslag

  2. Tyske industritall skuffer stort: – De harde dataene fortsetter å skremme

  3. Tysk nedtur bekymrer: – EUs største økonomi kan være på vei inn i resesjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Full fart mot resesjon: Fem grafer som viser svikten i tysk økonomi

  6. Europas økonomi i større fall enn under finanskrisen