Bleie-gigant vant helvetes rettssak
Procter&Gambles logo beskyldes for å være et satanistsymbol.
Procter&Gamble - selskapet bak Gillette barberhøvler, Pampers bleier, Duracell batterier og Pringles potetgull - har i 26 år blitt beskylt for å ha en satanistisk logo.
De er også beskylt for å gi deler av overskuddet til satanistiske sekter.
Selskapet har nå gått rettens vei og fått en erstatning på 120 millioner kroner fra dem som fremsatte ryktene.
- Dette handler om å beskytte merkevaren vår, sier juridisk direktør i P&G, Jim Johnson, til BBC.
P&G har en markedsverdi på 196 milliarder dollar (1,2 billioner kroner), og erstatningen utgjør bare en brøkdel av selskapets årlige omsetning på 68 milliarder dollar (420 milliarder kroner).
Følg P&G-aksjen på Børs24
26 år med rykter
Ryktene om at den skjeggete mannen som ser utover 13 stjerner var et satanistisk symbol begynte allerede i 1981.
I 1995 tok ryktene fart igjen da fire distributører i selskapet Amway, som selger produkter som konkurrerer med P&G, sendte melding til tusenvis av sine kolleger og kunder om at deler av P&Gs overskudd gikk til satanistiske sekter.
P&G gikk samme år til rettssak mot Amway-distributørene for å få tilbakevist de hårreisende påstandene og få erstatning.
Fredag vant P&G frem og ble tilkjent en erstatning på 19,25 millioner dollar - 120 millioner kroner, skriver BBC og rekke amerikanske aviser.
Var forsikret
Dette er ikke den første rettssaken der P&G må tilbakevise beskyldninger om at de står i ledtog med djevelen. Selskapet lå i flere rettstvister fra 1981 til 1990.
De fire Amway-ansatte er dekket av forsinkringer som gjør at de ikke må punge ut av egne midler.
Amway var ikke del av rettssaken, men konsernet har uttalt at det vil støtte sine tidligere ansatte hvis de ønsker å anke.
Følg P&G-aksjen på Børs24