Avis: Evry-juks kan ha gitt feil i svenske nøkkeltall

Anonyme Evry-ansatte i Sverige forteller at telefonintervjuer kan ha blitt forfalsket. Det skal ha gitt feil i svenske ledighetstall, og nå skal også hele Sveriges BNP regnes om.

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Publisert:,

17. oktober i år måtte den svenske statistikkmyndigheten erkjenne at det var oppdaget mangler i arbeidsledighetstallene for september.

– Den plutselige økningen i arbeidsledighet vi har sett de siste månedene er mest sannsynlig misvisende. Økningen startet så tidlig som i fjor vår. Det nåværende nivået av arbeidsledighet er også anslått å bli overvurdert, skrev SCB i en pressemelding.

Mandag opplyser statistikkbyrået at også BNP-tallene kan ha blitt påvirket av det feilaktige grunnlaget.

Det er ikke kjent hvor stor påvirkning de har hatt på veksttallene, og SCB sier til Aftonbladet at ledighetsundersøkelsen først og fremst ligger til grunn for utregningen av offentlig ansattes arbeidstid.

Derfor ventes det ingen dramatiske revideringer i BNP-tallene.

Regjeringen har mandag kalt inn SCB-sjefen for å få svar på hva som har gått galt, ifølge SvD Näringsliv.

Fabrikkerte intervjuer

Kort tid etter at feilen i ledighetstallene ble kjent, ble det rettet oppmerksomhet mot underleverandøren, det norske IT-selskapet Evry.

SCB outsourcet halvparten av arbeidet med å samle inn data til arbeidskraftsundersøkelsen (AKU) til Evry i 2018.

John Kling, som er enhetssjef for AKU i SCB, bekreftet i slutten av oktober at det var i dataene fra Evry at feilen lå overfor Publikt.

Mandag har svenske Aftonbladet snakket med en rekke ansatte, som alle er anonyme, og som forteller om et enormt arbeidspress og svært lav lønn, som i tillegg blir enda lavere hvis en ansatt går på do eller tar andre pauser.

Ifølge avisen skal presset ha ført til at ansatte har sendt inn falske telefonintervjuer som grunnlag for SCB-statistikken.

Etter et kvartal skal det gjennomføres en oppfølgingssamtale med dem som har vært med i spørreundersøkelsen.

– Det har ved flere anledninger hendt at jeg ringer opp personer som er helt ukjente med at de skal ha vært med i undersøkelsen tidligere. For meg betyr det at grunndataene i det tidligere intervjuet er funnet opp, sier en ansatt til Aftonbladet.

Oppdaget mangler i Evrys informasjon

I en felles melding om publisering av de reviderte AKU-tallene, informerte SCB og Evry forrige uke de trapper ned samarbeidet.

– Vi har innledet samtaler med SCB om nedtrapping av Evrys del av datainnsamlingen og for diskusjoner om i hvilken form det skal skje, skrev Evry-direktør Johan Nygaard i meldingen.

SCB vil likevel ikke si mer om årsaken til skandalen enn at de har oppdaget mangler ved datainnsamlingsprosessen til Evry.

– Vi jobber fortsatt med Evry og kommer til å komme med mer informasjon etter hvert, sier John Kling til avisen.

E24 har vært i kontakt med Evry, som etter flere timer henviser til en pressemelding de har publisert etter at saken ble kjent.

Her skriver selskapet at de gjennomfører en revisjon med en ekstern og nøytral tredjepart for å avdekke hvorvidt det finnes grunnlag for kritikken. Samtidig gjør de en intern gjennomgang.

Evry påpeker at selskapet og SCB er enige om at det er avvik i datainnsamlingen, men at det ikke er klart i hvilken grad det har påvirket statistikken.

– Det har i media også fremkommet opplysninger om arbeidsforholdet ved vårt call senter på Solna i Sverige. Vi har kollektivavtaler for samtlige ansatte i selskapet, dette gjelder også for våre medarbeidere ved callsenteret. Disse påstandene tar vi på største alvor, og har dermed utvidet oppdraget i den eksterne revisjonen til også å omfatte de interne arbeidsforholdene, sier Karin Schreil, leder for Evry Sverige.

– Vi har ingen flere kommentarer til saken utover det som fremgår i meldingen, sier Eliese Laustsen Døvle, leder for eksternkommunikasjon i Evry.

– Det er helt klart at presset fra selskapet fører til juksEvry sto bak feil i SCBs statistikkSvenske statistikkmyndigheter erkjenner feil i ledighetstallene