Flypassasjeravgiften kan øke

Den omstridte flypassasjeravgiften skal vurderes på nytt av Finansdepartementet. Resultatet kan bli en solid økning, melder NRK.

SKYLDTE PÅ AVGIFTEN: I slutten av oktober 2016 lettet det siste flyet med passasjerer fra Rygge sivile lufthavn utenfor Moss. Lufthavnen ble åpnet høsten 2007 og ble avviklet fra 1. november 2016 etter at flyselskapet Ryanair sa at de la ned basen på flyplassen som følge av innføringen av flypassasjeravgiften.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Avgiften var på 80 kroner ved innføringen i juni 2016, men har nå økt til 83 kroner. I statsbudsjettet for 2018 ba Stortinget regjeringen vurdere en omlegging av dagens flypassasjeravgift slik at den får en miljøprofil, for eksempel differensiering etter flyreisens lengde. Nå er saken til vurdering.

– Vi ønsker en avgift som varierer etter lengden på flyreisen og har en tydeligere klimaeffekt, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til NRK i fjor.

– Finansdepartementet ser på løsninger på linje med den de har i Tyskland og Sverige, sa stedfortredende statsråd Jon Georg Dale (Frp) i Stortingets spørretime sist uke.

I Tyskland er avgiften på 72 kroner for de korte turene og opptil 340 kroner på de lengste. I Sverige er avgiften på 80 kroner for reiser innenfor Europa, 280 kroner utenfor Europa inntil 600 mil og 460 kroner for de lengste reisene.

Espen Andersen, som er førsteamanuensis ved BI og ekspert på flybransjen, tror også avgiften vil øke.

– Den opprinnelig avgiften var en fiskal avgift som ikke har hatt virkning på trafikkmønsteret. Min spådom er at man fortsetter med den, og at man også følger det som blir gjort i andre land, for da virker den ikke konkurransevridende, sier han til NRK.

Les også

6,6 milliarder i økte avgifter med Frp i regjering

Les også

Solberg: – Riktig å ikke la seg presse av Ryanair

Les også

EasyJet starter rute til Oslo i august

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Solberg-regjeringen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Jeg tror norsk reiseliv lever fint med flypassasjeravgiften

  2. Endrer flyseteavgiften: Settes opp til 200 kroner for lange flyvninger

  3. Sier trolig «hej då» til flypassasjeravgiften

  4. Annonsørinnhold

  5. Solberg vil sende sukker-rør i retur til Stortinget

  6. Utvalg uenig om flyavgifter: Vil heller ha miljøavgift