Denne skal redde amerikansk bilindustri

En industri på randen av undergang setter nå all sin lit til denne bilen: Chevrolet Volt

Publisert:

16. september 2008 lanserte General Motors (GM) fremtidens bil. Da ante nok verdens største bilprodusent lite om at den kan komme til å bli selskapets redning.

- Avdukingen av produksjonsversjonen av Volt er en strålende måte å starte vårt andre århundre på. Den er et symbol på GMs sterke ansvarsfølelse for fremtiden, sa styreleder og toppsjef Rick Wagoner den gangen.

Siden har Wagoner og hans kolleger i Ford og Chrysler gått kanossagang til den amerikanske Kongressen for å be om hjelp til å overleve finanskrisen.

Har stor tro på Volt

- Denne bilen kan helt klart gi GM en ny vår, sier Jon Winding-Sørensen, biljournalist i Bilforlaget til E24.

Han tror at Volt blir svært viktig for selskapet, selv om det faktisk skulle gå over ende.

- Mange fabrikker har levd på konkursbeskyttelse under Chapter 11, for så å komme sterkt tilbake. Jeg tror det kan skje også med GM og Volt vil være et kjempebidrag her, fortsetter Winding-Sørensen.

Se bildene av Chevrolet Volther:

Gammel teknologi i ny innpakning

Teknologien i Volt er på ingen måte ny, men GM er de første som har gått offentlig ut og flagget en lanseringsdato, sammen med kinesiske BYD.

Bilen baserer seg på en såkalt plug-in-hybrid teknologi hvor bilen drives av en elektrisk motor, som støttes av en liten forbrenningsmotor som hjelper til med driften av bilen og lading av batteriet.

Dermed er den veldig forskjellig fra Toyotas hybridbil Prius som allerede er ute på veiene. Den fungerer akkurat omvendt.

En ventende revolusjon?

Men er det meningen at Volt skal redde hele verdens bilindustri?

- Alle bilprodusenter har en eller annen versjon av dette i en skuff, men bilindustrien er konservativ og det er også amerikanske bilkjørere, mener Winding-Sørensen.

Mye av årsaken til krisen i den amerikanske bilindustrien har blitt oppgitt å være at amerikanske forbrukere etterspør andre typer biler enn de store og tunge bensinslukene som man tradisjonelt har produsert.

Det har endret seg først i det siste, mener biljournalisten som mener de høye drivstoffprisene i sommer fikk mange på bedre tanker.

Avgifter kan skille mellom suksess og fiasko

Men bilens suksess vil også avgjøres på myndighetsnivå, mener Trond Magnussen hos Chevrolet-importøren i Norge.

- Det har kolossal betydning for denne bilen om den blir sett på som en el-bil eller en hybridbil slik som Prius. GM vil forsøke å få den godkjent som el-bil i USA og da blir det spennende å se hva som skjer i Europa, sier han til E24.

Kjøper man en el-bil i Norge i dag slipper man unna avgifter og moms, men det betyr også at el-bilens suksess også kan få noen paradoksale følger.

- Signalene fra Finansdepartementet har vært at om el-bil skulle slå om seg så vil nok avgiftene endres, sier Magnussen, som fortsatt ikke aner om norske myndigheter vil se på Volt som en el-bil eller hybridbil.

Gamle fiender gjør felles front

Uansett har bransjen selv hevdet at 2010-2011 er tiden for når gjennombruddet for elektriske biler skulle komme, og det ble det hevdet lenge før finanskrisen og høy oljepris var et faktum.

- Bilbransjen har i 25 år snakket om at fremtiden er elektrisk, men det først nå at det begynner å se slik ut. På en måte konsoliderer mange nå sine ideer. Se bare på fiendene BMW og Mercedes, som nå utvikler en felles plattform for dette kalt E-drive. På denne plattformen kan det da bygges ulike modeller, sier Winding-Sørensen.

Mørke skyer

Et lite skår i all gleden er det likevel grunn til å dvele ved.

- Det må komme et skikkelig regnestykke på hva produksjonen av slike biler koster i utslipp. Batterier kan være en mye større miljøbelastning enn vi kanskje tror. Vi trenger et totalt miljøregnskap, hevder Winding-Sørensen, og legger til at fabrikken som skulle produsere forbenningsmotoren nylig ble lagt ned.

- De hevder dette ikke vil få noen betydning, men vi får se, sier han.

Les også:
General Motors raser
GM og Chrysler i nye samtaler
Bush vurderer konkurs for bilprodusentene

Publisert:
Gå til e24.no