Slår alarm om økt proteksjonisme: – Vi er veldig bekymret

Rederiforbundet advarer på det sterkeste mot internasjonale, proteksjonistiske strømninger.

ADVARER: Administerende direktør Sturla Henriksen ser med bekymring på økt proteksjonisme i verden anno 2017.

Foto: Anders Park Framstad
  • Anders Park Framstad
Publisert:

– Dette er viktig fordi skipsfarten frakter 90 prosent av verdens varehandel, og står for én tredjedel av verdens olje- og gassproduksjon. Så hva som skjer i forhold til handel og proteksjonisme, med de strømningene vi ser nå, er helt avgjørende for rederiene, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet til E24.

Tirsdag var det duket for presentasjon av utsiktene for den norske shippingindustrien, og hovedsakene i første del av programmet var de proteksjonistiske strømningene man den siste tiden har kunnet observere på begge sider av Atlanterhavet.

Henriksen slo selv an tonen ved å trekke linjer fra Boris Johnson og Donald Trump til en ventet iverksettelse av artikkel 50 i Lisboa-trakten på onsdag, som starter Storbritannias formelle utmeldelsesprosess fra EU.

Les også

Eksperter om Trumps frihandelsexit: – En gigantisk gavepakke til Kina

– Vi er veldig bekymret for de tegnene til fragmentering som er i verden nå. I USA er jo holdningen at man ser ut til å skulle gå bort fra avtaler og prosesser som er satt i gang. I Europa går britene nå ut og i Frankrike ledes det største partiet av en kandidat som ønsker å gå ut av EU, sier Henriksen.

Tøffe tider

Henriksen har også observert lignende tegn her hjemme.

– I den hjemlige debatten blir det stilt stadig flere spørsmål om vårt forhold til Europa og EØS-avtalen. Dette handler ikke bare om norske bedrifter og norsk næringsliv, men om hele den verdensordenen som vi – som et lite og åpent land – er helt avhengige av, sier han.

For en uke siden slapp Rederiforbundet sin konjunkturrapport, der det fremgår at deler av medlemsmassen fortsatt opplever svært vanskelige tider. Per februar 2017 lå 158 skip og 25 rigger tilhørende Rederiforbundets medlemmer i opplag.

Henriksen mener det er vanskelig å fastslå effekten av brexit isolert.

STORFINT BESØK: Statsminister Erna Solberg og utenriksminister Børge Brende i samtale med president Hans Olav Lindal i Norges Rederiforbund.

Foto: Berit Roald NTB scanpix

– Det er veldig vanskelig å si. Bilateralt er Storbritannia den største handelspartneren vår i Europa, sammen med Tyskland. Men jeg tror ingen har den fulle oversikten over hva som faktisk kommer til å bli konsekvensen av dette – heller ikke britene, sier Henriksen.

– Giftig cocktail

Bekymringene ga gjenklang i blant annet presentasjonen til utenriksminister Børge Brende. Han omtalte proteksjonisme, nasjonalisme og populisme som «enkle løsninger som ikke virker».

– Dette er en giftcocktail. Og jeg foreslår på det sterkeste at vi ikke drikker den, sa Brende.

Han trakk linjer tilbake til 1929 og den store depresjonen som herjet i tiåret etter.

– Vi har prøvd å drikke før, etter 1929. Det førte til resesjon og masseledighet. La oss ikke prøve igjen det vi gjorde på 1930-tallet, sa Brende.

Les også

Dette skjer når Storbritannia setter i gang brexit

«Keep calm and carry on»

Til stede var også den økonomen Linda Yueh. Hun mener det er grunn til bekymring, men foreslår den erkebritiske løsningen «keep calm and carry on».

– Jeg tror det er grunn til å være bekymret for veksten, sett i et proteksjonistisk sentiment, og det er alltid bra å beskytte seg mot det. Men jeg tror mye handel skjer fordi selskaper har globale produksjonskjeder og forbrukerne handler på tvers av landegrensene. Grenser betyr mindre enn før, sier hun til E24.

Hun påpeker at mange av de største bilaterale handelsrutene, som mellom EU og Kina, EU og USA og Kina og USA, er bygget opp uten frihandelsavtaler.

– De formelle frihandelsavtalene omhandler mest produksjonsvarer, men det er mye handel som skjer innen tjenestenæringen og den digitale økonomien, sier hun.

Brexit-usikkerhet

Yueh, som er tilknyttet London Business School, forteller at den britiske regjeringen har holdt kortene tett til brystet når det kommer til brexit.

– Men det er noen «røde linjer» de ønsker å opprettholde. Dette omhandler blant annet kontroll på immigrasjonen, og utelukker i stor grad Storbritannia fra EUs indre marked. Videre ønsker Storbritannia å kunne forhandle frem egne handelsavtaler, hvilket i stor grad utelukker noen tollunion, sier hun.

Yueh tror imidlertid en toårig forhandlingsprosess, som utløses når artikkel 50 iverksettes, vil være for knapp tid. Hun ser dermed for seg en implementeringsperiode utover dette.

– Brexit er fortsatt en usikkerhet. Men vi kommer til å finne ut mer snart, sier hun.

Les også

Dette skjer når Storbritannia setter i gang brexit

Les også

Skotske politikere stemmer over folkeavstemning

Les også

Frykter for britiske finansjobber etter brexit

Her kan du lese mer om

  1. Brexit
  2. Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Brexit – keep calm og pust med magen!

  2. Ny studie: Fiberkabel kan sikre London finansseier etter brexit

  3. – Vi har ingen avklaringer i boks

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Regjeringen gjør forberedelser for «hard brexit»

  6. Betalt innhold

    Siste brexit-bølge skyller inn over Norge: Tre konklusjoner om kaoset