Containertrøbbel kan gi dopapirmangel: - Man stoler for mye på Kina
Tilgangen på skip som kan frakte shippingcontainere blir stadig mer redusert, samtidig som fraktratene øker. I ytterste konsekvens kan dette gå ut over forbrukerne, ifølge nyhetsbyrå.
Samtidig som Suez-kaoset sørger for totalt stopp for flere skip, flere av dem med forbruksvarer, frykter verdens største eksportør av papirmasse langvarige konsekvenser av en stille, men betydningsfull handelskrig.
Konkurransen om shippingcontainere tiltar stadig, og nå betaler Kina overpris for å sikre seg tomme containere, skriver Financial Post. Ifølge avisen kommer dette som en konsekvens av overproduksjon - spesielt i Kina.
Nå står bransjen overfor stigende fraktrater og mangel på shippingcontainere. Det kan gå ut over tilgangen på blant annet dopair.
Årsaken er at fabrikker i Asia, særlig i Kina, står for store deler av verdens produksjon. Produktene fraktes så i containere og ut til betalingsvillige forbrukere - dermed trenger produksjonslandene stadig flere containere.
Kinesisk eksport økte med hele 60,6 prosent på månedsbasis i januar til februar, sammenlignet med samme periode i fjor.
Rederiforbundet: 16 norskeide skip står fast
Markedsleder frykter shippingkrise
Suzano er en ledende eksportør av papirmasse, en viktig komponent i produksjonen av dopapir, og ser nå med bekymrede øyne på økt konkurranse om skip som kan frakte containere og stykkgods, såkalt «break bulk cargo».
Selskapet står for nærmere en tredjedel av verdens forbruk av papirmasse.
Bekymringen kommer også som en konsekvens av økte fraktrater og tregere leveranser - og redusert tilgang på dopapir, ifølge Bloomberg.
I ytterste konsekvens kan dette gjøre tilgangen på forbruksvarer som dopapir redusert, ettersom Suzano er avhengig av import for Brasil.
En dyr og langvarig shippingkrise kan dermed være svært dårlige nyheter for selskapet, skriver Bloomberg.
Sliter med å få løs gigantskipet: Koster flere milliarder i timen
Ekspert: - Man trenger en plan B
Chris Evans er logistikkspesialist for engelske Colliers, og følger både shippingbransjen og Suez-krisen tett.
– Det siste året har fraktratene skutt til himmels. Dette er antakelig forbigående, forteller Evans til E24.
Briten har erfaring fra shippingbransjen, og mener avhengigheten av import fra Kina er bekymringsverdig.
– Vi er for avhengige av Kina, og må jobbe med alternativer. Nå ser vi hva som skjer hvis en konvoi ikke går gjennom Suezkanalen, det kan også gi høyere fraktrater, forklarer eksperten.
Resultatet kan bli store forsinkelser, og økte kostnader for eierne av lasten, forteller han.
– Dette viser hvor sårbar shippingbransjen er for slike hendelser, sier Evans.
Rundt 12 prosent av verdenshandelen går gjennom Suezkanalen som har vært en av de viktigste skipsveiene i verden siden slutten av 1800-tallet.
Her kan du lese mer om
Flere artikler
23 «norske» skip står fast i Suezkanalen: - Bekymringsverdig
Gassfrakt-sjef om fullstendig Suez-stopp: – Vi følger situasjonen fra time til time
Gigantskipet i Suezkanalen er delvis løs: – Ikke juble for tidlig
Uvisst når Suez-skipet kommer seg løs
Containerkrise i Storbritannia: Slik rammes landet av sjåførmangel