7-Eleven og MyCall vant Brobyggerprisen

En kioskkjede og et mobilselskap får pris for sitt mangfold- og inkluderingsarbeid.

<p><b>VANT PRIS:</b> Magnus Reitan, sjef for 7-Eleven og Narvesen i Norge, vant sammen med MyCall årets Brobyggerpris.<br/></p>

VANT PRIS: Magnus Reitan, sjef for 7-Eleven og Narvesen i Norge, vant sammen med MyCall årets Brobyggerpris.

Magnus Reitan og 7-Eleven, samt Hanne Løvstad og mobilselskapet MyCall blir i år tildelt den såkalte Brobyggerprisen.

Prisen overrekkes av 14. augustkomiteen på den 14. august i Gamle Logen. Komiteen ble egentlig dannet i 2003 for å feire Pakistans nasjonaldag i Norge, men komiteen jobber også for å skape en åpen dialog mellom forskjellige grupper i samfunnet.

De to sjefene og deres selskaper får i år prisen for å ha en mangfoldig arbeidsplass og for deres støtte til byggingen av et flerkulturelt samfunn.

Vellykket nisjesatsing

Hanne Løvstad, administrerende direktør, MyCall
Hanne Løvstad, administrerende direktør, MyCall

Mobilselskapet MyCall (tidligere kjent som Lebara) er en del av Tele2-konsernet i Norge. Mobilselskapet har satset tungt på gode telefontilbud til kunder som ringer mye til utlandet.

Selskapet har bygget en kundebase på over 270.000 kunder gjennom årene, som både inkluderer minoriteter som har slått seg ned i Norge og arbeidsinnvandrere som vil holde kontakten med hjemlandet mens de befinner seg i Norge.

- Komiteen har lagt merke til MyCall og Hanne Løvstads engasjement for å skape mangfold på arbeidsplassen, noe som har resultert i ansatte fra 23 land. En slik organisasjon i seg selv er med på å redusere avstanden mellom mennesker med ulik bakgrunn i det norske samfunnet, sier Aamir J. Sheikh, leder av 14. augustkomiteen Norge.

- Vi er veldig stolte over å være mottakere av brobyggerprisen. MyCall er først og fremst et kommersielt selskap som tilbyr mobiltjenester i det flerkulturelle markedet, og mangfold er et viktig fundament i vår strategi også internt. Vi har jobbet målrettet med rekruttering, etablering av felles verdier, mål og kjøreregler for å skape en god arbeidsplass for medarbeidere fra hele verden. Og vi har lykkes, sier direktør Hanne Løvstad i MyCall.

Flerkulturelle kjøpmenn

Det er ikke bare mobilselskapet MyCall som blir anerkjent i år. Også Reitangruppens kioskvirksomhet, som blant annet eier 7-Eleven og Narvesen, får pris i år.

- Dette er en svært hyggelig anerkjennelse. Vi tror mangfold beriker og utvikler oss. For oss handler det om selve mennesket, ikke hvor du kommer fra. Det er veldig morsomt for oss at det er så mange med flerkulturell bakgrunn som gjør suksess hos oss, som får muligheter, og som også blir gode eksempler for andre, sier administrerende direktør i Reitan Convenience Magnus Reitan.

Odd Reitan startet sin første butikk i 1972, og Reitangruppen består i dag av 4.000 butikker spredt over syv land. Ifølge Reitangruppen har nå over 50 prosent av kjøpmennene i det norske 7-Eleven-systemet minoritetsbakgrunn.

- Det er først de senere årene vi har svært mange med bakgrunn fra andre land, og de siste årene har de aller beste kjøpmennene i 7-Eleven vært kjøpmenn med flerkulturell bakgrunn, sier Magnus Reitan.

Bred prisvinnerliste

14. augustkomiteen overrekker prisen til personligheter som de mener «gjør et verdifullt arbeid i forhold til brobygging mellom mennesker, religioner, kulturer og som samtidig bidrar med å minske avstanden mellom mennesker med ulik bakgrunn i det norske samfunnet og verden».

Blant tidligere vinnere av Brobyggerprisen finner vi Kåre Willoch, Gunnar Stålsett (tidligere Oslo-biskop), Stein Rømmerud (Coca-Cola Norge), Jon Fredrik Baksaas (Telenor), Børge Brende og Svein Mollekleiv (Begge som generalsekretær i Norges Rødekors), Torbjørn Jagland og Erna Solberg.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå