Fredriksen-skip hugges opp på stranden

Det tidligere John Fredriksen-eide skipet «Channel Alliance» har endt seilasen på det mange kaller verdens farligste strand. Bellona krever at Fredriksen tar grep.

<p><b>PÅ LAND:</b> Her ligger det tidligere Golden Ocean-eide skipet Channel Alliance på Chittagong-stranden i Bangladesh.<br/></p>

PÅ LAND: Her ligger det tidligere Golden Ocean-eide skipet Channel Alliance på Chittagong-stranden i Bangladesh.

I april solgte John Fredriksen-rederiet Golden Ocean to skip i forbindelse med et flåtefornyingsprosjekt.

Nettstedet Maritime.no skriver nå at et ett av skipene, «Channel Alliance», nå ligger delvis opphugd på den beryktede Chittagong-stranden i Bangladesh.

Dit ankom skipet i begynnelsen av juni.

Der foregår det såkalt «beaching». Det vil si at skipene kjøres med full fart inn på strendene ved høyvann, og hugges opp uten faste installasjoner eller oppsamling av farlig eller forurensende avfall, skriver nettstedet.

Denne formen for å destruere skip er svært omstridt – på grunn av kummerlige forhold og høye døds- og skadetall blant arbeiderne. Denne formen for opphugging er også forurensende.

Chittagong-stranden i Bangladesh er flere ganger omtalt som verdens farligste strand i internasjonale medier, og jobben som skipsopphugger i Bangladesh er beskrevet som «et av verdens farligste yrker».

Maritime.no viser til en oppdatering fra NGO Shipbreaking Platform, hvor det kommer frem at bare i juli skal fem bangladeshere ha mistet livet i forbindelse med skipsopphugging på denne stranden alene.

«Beaching» er ikke forbudt, men Norsk Rederiforbund har frarådet sine medlemmer å kvitte seg med skipene på denne måten.

Golden Ocean er ikke medlem av Rederiforbundet.

Aksjonærene viktigst

E24 har vært i kontakt med administrerende direktør i Golden Ocean, Herman Billung.

Han viser til sine uttalelser gitt til Maritime.no:

– Min jobb er å forvalte selskapet til det beste for våre aksjonærer, forteller han nettstedet.

<p><b>HUGGES OPP</b>: Deler av skipet er allerede fjernet.<br/></p>

HUGGES OPP: Deler av skipet er allerede fjernet.

– Når forskjellen nærmest er å ikke få betalt i det hele tatt, eller få en pris på åtte millioner dollar per skip, så er det viktig for våre aksjonærer at vi reduserer våre tap, fortsetter Billung.

Han sier videre til nettstedet at de ikke har solgt skipet til Bangladesh for «beaching», men til en kjøper i Singapore som har valgt å gjøre som han vil med skipene.

Det andre skipet skal ifølge Maritime.no være i Gadani i Pakistan, et sted hvor «beaching» også foregår.

Umenneskelige arbeidsvilkår

Bellona krever på sin side at John Fredriksen rydder opp.

Fredriksen eier vel 43 prosent av tørrbulkrederiet gjennom selskapet Hemen Holding.

<p><b>KRITISK:</b> Leder i Bellona, Frederic Hauge.</p>

KRITISK: Leder i Bellona, Frederic Hauge.

 – John Fredriksen har ressurser til å gå foran og vise seg som en ansvarlig næringslivsleder, skriver miljøorganisasjonens leder Frederic Hauge i en e-post til VG/E24.

– Han har en unik posisjon i det internasjonale rederimiljøet, og har makt til å endre shippingmiljøets praksis. Dersom han ønsker råd på hvordan dette kan gjøres må han bare ringe Bellona

Hauge mener det vil være forkastelig dersom Golden Ocean nå ikke bruker anledningen til å rydde opp og endre praksis.

– Vi har tidligere sett skrekkelige bilder av svært unge ungdommer i shorts og plastsandaler som vasser rundt i asbest og farlige kjemikalier. Det er svært mange arbeidsulykker på disse strendene. Brann-, kutt- og fallskader er vanlig. I tillegg får arbeiderne skader og sykdommer på grunn av kjemikaliene, sier Hauge.

– «Beaching» av skip er totalt uforsvarlig både miljø- og helsemessig. Flere steder er arbeidsmiljøet under enhver kritikk og miljøskadene åpenbare.

<p><b>PÅ LAG:</b> John Fredriksen sammen med Golden Ocean-sjef Herman Billung, i forbindelse med den årlige julelunsjen på Theatercaféen.</p>

PÅ LAG: John Fredriksen sammen med Golden Ocean-sjef Herman Billung, i forbindelse med den årlige julelunsjen på Theatercaféen.

Ikke avvisende til samarbeid

Ifølge Bellona jobber så mange som 25.000 uorganiserte arbeidere med skipsopphugging på strender i Sørøst-Asia.

Ifølge miljøorganisasjonens opplysninger døde 23 arbeidere på strender i India, Pakistan og Bangladesh i fjor. 66 ble alvorlig skadet etter fall fra store høyder, eksplosjoner og branner. Mange arbeidere har også blitt knust under fallende stålplater.

Golden Ocean-sjefen sier til E24 at de ikke er avvisende til et samarbeid med Bellona.

– Som tidligere nevnt er ikke skraping på det indiske subkontinentet ideelt, sier Herman Billung til E24.

– Samtidig, og med fokus på det grønne, er det ikke et eneste rederi i verden som har investert mer i nye skip de siste tre år. Disse skipene har langt lavere utslipp enn tidligere generasjoners tørrbulktonnasje, uttaler han.

– Samtidig er vi positive til å gå i dialog, og gjerne med Bellona, for å finne løsninger som ivaretar alle parters interesser.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå