- Gi ikke fagfolk sjefsjobben

Personalansvar må ikke bli eneste vei til lønnsøkning, mener hodejeger.
HØYRE LØNN- IKKE PERSONALANSVAR: Sterk fagfordypning må kunne gi høyre lønn. - Ikke alle bør bli ledere, mener hodejeger Brit Teien.
HØYRE LØNN- IKKE PERSONALANSVAR: Sterk fagfordypning må kunne gi høyre lønn. - Ikke alle bør bli ledere, mener hodejeger Brit Teien.

- Svært mange som blir forfremmet, blir forfremmet til udugelighet. Vi forfremmer folk som har vært lenge i firmaet for å beholde dem. Det er ikke alltid smart, sier hodejeger Brit Teien i Alliansepartner til E24.

Stort problem

Ifølge Teien er karriereklatring internt er et ømtålig spørsmål.

Hun er opptatt av å unngå feilansettelser, som koster bedriftene store penger, også om det skjer internt.

- Dette er et problem det nesten ikke blir snakket om. Alle ser at Hansen, som har jobbet lenge i bedriften, fortjener forfremmelse. Samtidig vet alle at han ikke egner seg som leder. Og vil han bli lykkeligere med mer lønn og personalansvar? Nei - ikke nødvendigvis, mener hun.

Da påfører bedriften ham kanskje et nederlag, eksemplifiserer Teien.

LES OGSÅ: Oppfordrer til å klatre nedover

Høyre lønn uten personalansvar

Mona Haug Medhus er seniorrådgiver i NHO og jobber med spørsmål knyttet til lønn og bonussystemer i norske bedrifter. Hun mener det må være lov å dyrke frem kompetanse gjennom lønnspåslag.

-Tidligere var det vanlig at personalansvar var veien til høyere lønn, mens faglig karriere ikke ble sett på som like viktig. Dette er i endring, og mitt råd er alltid å vurdere en systematikk som ivaretar både faglig og administrativ karriere, sier hun til E24.

Belønner spisskompetanse

Hun har erfart at mange bedrifter kan ha like tunge fagstillinger som en del lederstillinger, for eksempel nøkkelpersoner med viktig spisskompetanse som fungerer som rådgivere for toppledelsen i viktige beslutninger.

Hun ser en trend i at flere bedrifter og tillitsvalgte nå er opptatt av å belønne fagkompetanse, ikke bare personalansvar. Da må sjefen trå varsomt.

-Det handler mye om den enkelte ansattes opplevelse av både verdi og rang i organisasjonen og da blir kommunikasjon viktig.

Hodejeger Teien mener det offentlige står for flest tilfeller av å dytte fagpersoner oppover i systemet.

-Men det skjer i privat næringsliv også. Holder folk ut lenge nok, rykker de opp i systemet. Det klassiske eksempelet er den flinkeste selgeren som blir salgssjef, mener hun.

Hun oppfordrer topplederen til å tenke nytt og gjøre grep.

- For å ta vare på en sterk faglig satsning i bedriftene, må nøkkelpersonene med sterk fagkunnskap motiveres ved faglig utvikling, faglig ansvar og eventuelt høyere lønn.

Flere saker på E24 Jobb

På forsiden nå