Hentet 85.000 kroner på 49 minutter med magnetidé

Det tok ikke mer enn 49 minutter før finansieringsmålet på Kickstarter var nådd. Nå har både norske og utenlandske spillkjeder meldt sin interesse.


<p><b>GØY MED MAGNETER:</b> NTNU-gjengen bak Magination ser for seg at de små magnetbrikkene kan brukes på flere kreative måter.</p>

GØY MED MAGNETER: NTNU-gjengen bak Magination ser for seg at de små magnetbrikkene kan brukes på flere kreative måter.

– Vi ble alle utrolig overrasket. Jeg sliter fortsatt med å beskrive hvordan det føles. Internett digger tydeligvis magneter, sier Tobias Linkjendal (23) til E24.

Han har sammen med NTNU-medstudentene Hanna Agersborg Aanjesen (24) og Juul Arthur Ribe Rudihagen (23) utviklet Magination – som muligens best kan beskrives som magnetismens svar på kortstokken.

Magnetbrikkene studentene har utviklet, skal nemlig ikke brukes til et bestemt brettspill, men snarere fungere som verktøy som innbyr til eksperimentering og brukes til en rekke ulike spill.

Fikk Innovasjon Norge-støtte

Ideen kom for tre år siden da Linkjendal lekte med myntmagneter han hadde skaffet via nettet.

Han sier han ble fascinert av magnetenes kraft – hvordan de kunne dytte hverandre.

– Jeg viste det frem til romkameraten min, som foreslo at vi lager et magnetspill, forteller han.

Det er imidlertid først det siste året at ideen har blitt ordentlig realisert. Selve brikkene ble designet – tre forskjellige typer, som reagerer forskjellig på hverandre –, og de fikk bistand fra Spark NTNU og Innovasjon Norge for å klargjøre dem for masseproduksjon.

Dessuten utviklet gründergjengen flere konsepter for hvordan brikkene kan brukes.

Linkjendal sier at noen av spillideene følger kjente regler fra curling eller golf, men at de også har laget regler for helt nye spill.

 <p><b>GRÜNDERE:</b> Tobias Linkjendal, Hanna Agersborg Aanjesen og Juul Arthur Ribe Rudihagen står bak Magination.</p>

GRÜNDERE: Tobias Linkjendal, Hanna Agersborg Aanjesen og Juul Arthur Ribe Rudihagen står bak Magination.

Spillkjeder har meldt interesse

Og da konseptet nylig ble lagt ut på Kickstarter, ble de belønnet med en overveldende respons: På bare 49 minutter ble finansieringsmålet på 85.000 kroner nådd.

I skrivende stund har NTNU-gjengen passert 300.000 kroner – med 16 dager igjen.

– Når vi får inn såpass mye mer, så betyr det at vi kan gjøre mer med konseptet også, som å oppgradere spillpakkene, sier Linkjendal.

Men interessen kampanjen har generelt har vært like viktig, fremholder han.

– Takket være alle «backerne» våre har vi blitt sett. Det er flere spillkjeder som har meldt sin interesse, både her i Norge og i England, sier Linkjendal.

– Det gir en veldig god mulighet for å komme seg videre etter Kickstarter-kampanjen. Det er jo vanskelig å bare starte en nettbutikk og forvente at salget kommer rekende.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå