- Her er Norges synligste sjef

Stormberg-sjef Steinar J. Olsen er kåret til «årets person» av New Media Network. Juryen mener Olsen har blitt Norges synligste bedriftsleder.
<b>GODT SYNELIG:</b>  Steinar J. Olsen følges av over 4.000 brukere på Twitter, og får nå heder for sin synelighet innenfor nye medier.
GODT SYNELIG: Steinar J. Olsen følges av over 4.000 brukere på Twitter, og får nå heder for sin synelighet innenfor nye medier.

Digital Awards har kåret daglig leder og gründer Steinar J. Olsen i turtøyselskapet Stormberg som "årets person".

Digital Awards er en nyopprettet årlig pris og som gis av New Media Network (NMN). Nettverket består av en rekke aktører innen den digitale medieindustrien.

Kriteriet for å få prisen har vært "viktigst påvirkning på norske digitale medier i 2009".

Populær på Twitter

Steinar J. Olsen har i løpet av 2009 blitt en av Norges mest populære profiler på Twitter. Han følges nå av nesten 4000 brukere og fikk i sommer alle de norske partilederne til å svare på bloggen hans på spørsmål om miljø- og klima. Det ble også medieoppmerksomhet omkring en blogg han skrev om den manglende åpenheten til SF Film og deres ønske om sponsor til Varg Veum filmene. Bloggen er til nå lest av nærmere 8000 personer og ført til en viktig prinsipiell debatt omkring åpenhet i sosiale medier.

E24 kåret i høst Olsen til en av Norges største ledertalenter.

- Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er gjevt at juryen har lagt til grunn at jeg er den personen som mest har påvirket norske digitale medier i 2009. Jeg synes det er spesielt stort siden vi har valgt å være en åpen, inkluderende og samfunnsbevist virksomhet og som bevisst tar i bruk nye medier for å kommunisere, involvere og engasjere våre kunder, sier Steinar J. Olsen.

- Jeg tror en av grunnene til at vi har lykkes så godt med sosiale medier er at våre kunder og ”følgere” opplever at det er en sammenheng mellom det vi står for verdimessig og det vi gjør i praksis. De opplever at vi er ”hel ved”. Jeg føler at denne prisen er en anerkjennelse for dette, sier Olsen.

Han råder nå andre bedriftsledere til å raskest mulig må komme seg ut av skapene og inn i den sosiale medieverden.

- Den gir en helt unik mulighet til å kommunisere og engasjere kundene dine. Hvis du i tillegg gjør det med noen grunnleggende verdier i bunn, slik som åpenhet og bærekraft, så vil det bidra til å styrke både omdømme og bunnlinjen. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor ikke flere gjør det, sier Olsen.

Topptung jury

I juryen for Digital Awards sitter blant andre tidligere konsernsjef i Schibsted, Kjell Aamot, blogger og redaktør Heidi Nordby Lunde i ABC-nyheter, redaktør Ine Gransæter i Allergruppen, kommunikasjonsrådgiver Bente Kalnes i Origo og trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i Synovate.

De tre nominerte i klassen ”Årets navn” var foruten Steinar J. Olsen, VGs Torry Pedersen og Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les flere nyheter på E24.no

På forsiden nå