Idrettsprofessor: - Du får ikke nødvendigvis bedre helse av å stå på jobb

Står du på jobb i tro om at det gir deg bedre helse? Det er det lite vitenskapelig belegg for, ifølge NHI-professor Ulf Ekelund.

<p><b>HOLDER IKKE Å STÅ:</b> Den amerikanske forsikringskonsulenten Joan Baldanado hos Brown &amp; Brown har heist opp pulten og installert en tredemølle som han går på mens han jobber. Det gir helsegevinst, ifølge forskning.<br/></p>

HOLDER IKKE Å STÅ: Den amerikanske forsikringskonsulenten Joan Baldanado hos Brown & Brown har heist opp pulten og installert en tredemølle som han går på mens han jobber. Det gir helsegevinst, ifølge forskning.

Fysisk inaktivitet er like dødelig som røyking og overvekt, skal man tro forskere på feltet.

Rådene fra en ekspertkomitee fra Public Health England fikk bred omtale denne uken da de oppfordret kontoransatte til å stå på jobb minst to timer daglig.

I tillegg ble bedrifter oppfordret til å installere pulter ansatte kan stå og jobbe ved.

Men ikke heis opp pulten ennå, sier professor ved Norges idrettshøgskole, Ulf Ekelund.

– Vi vet ikke så mye, og det er bekymringsfullt at det publiseres slike retningslinjer og oppfordrer til tilrettelegging uten å ha tilstrekkelig vitenskapelig belegg, sier han til E24, og forteller det ikke finnes kontrollerte randomiserte studier som har påvist at det å stå er helsefremmende.

Professor Ulf Eklund ved Norges toppidrettshøyskole.
Professor Ulf Eklund ved Norges toppidrettshøyskole.

– Det kan være en positiv bidragsyter å reise seg opp, hente kaffe og så videre, men det finnes det lite forskning på.

– Gå til og fra jobb

Eklund mener man kan sitte ganske mye uten at det har negativ effekt, så lenge man har en aktiv livsstil med trening på fritiden.

Men har du kontorjobb og et støttemedlemskap hos det lokale treningssenteret, råder professoren som et minimum moderat fysisk aktivitet 20 minutter hver dag, for eksempel å spasere til og fra jobb.

En omfattende studie Norges idrettshøgskole sto bak, viste nemlig at 20 minutter moderat aktivitet daglig er nok til å redusere dødeligheten med 20–30 prosent.

Studien vist også at det er mer skadelig enn overvekt å ikke bevege seg i hele tatt.

– Forskjellen i risikoen for å dø mellom gruppen som var fullstendig inaktive og gruppen som beveget seg 20 minutter hver dag var enorm, sier professoren.

– Økonomisk gevinst for bedrifter

Det spiller ingen rolle om man er høy, lav, tynn eller tykk. Fysisk inaktivitet gir økt risiko for å pådra seg livsstilssykdommer som diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer.

For bedriften kan ansattes stillesittende arbeidshverdag bety høyere fravær grunnet rygg- og nakkeplager, som er blant de vanligste grunnene til at nordmenn tar ut sykemelding. I tillegg er fysisk aktivitet vist å være forebyggende mot en annen stor fraværssynder – depresjon. 

Fravær koster bedrifter og samfunnet milliarder i året, og det mest effektivt grepet bedrifter kan iverksette for å gi ansatte bedre helse er mulighet til å trene i arbeidstiden.

– Får man muligheten til å trene tre ganger i uken, er det å foretrekke. Om de ansatte faktisk benytter seg av tilbudet.

Selv om det koster penger, er Eklund sikker på at beløpet betaler seg i mindre fravær.

– Å tilrettelegge for fysisk aktivitet gir utvilsomt en økonomisk gevinst for bedrifter, sier Ekelund. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå