Jakter ikke nye ansatte på Facebook

Arbeidstakerne tror sosiale medier gjør dem attraktive når de søker jobb, men bare ti prosent av bedriftene bruker sosiale medier i rekruttering, ifølge ny undersøkelse.

LITE BRUKT: Sosiale medier er lite brukt i når næringslivsledere skal rekruttere nye medarbeidere. De fleste velger heller tradisjonelle medier som avis- og nettannonser.
LITE BRUKT: Sosiale medier er lite brukt i når næringslivsledere skal rekruttere nye medarbeidere. De fleste velger heller tradisjonelle medier som avis- og nettannonser.

Bare ti prosent av bedriftsledere bruker sosiale medier for å markedsføre seg mot nye kandidater, viser en ny undersøkelse.

De fleste av bedriftene i undersøkelsen brukte tradisjonelle kanaler for å rekruttere nye medarbeidere.

Mest benyttet er annonser i lokal- og regionalaviser, annonser på nett og egne ansattes nettverk for å markedsføre seg mot nye kandidater, ifølge undersøkelsen.

Norstat har spurt 600 næringslivsledere om rekruttering i en undersøkelse for Amesto People.

- Kan være skeptiske

- Vi vet at unge kandidater bruker sosiale medier til å profilere seg og bli synlige og håper å bli plukket opp i den kanalen, sier hodejeger Hard Olav Bastiansen i rekrutteringsbyrået Ahead.

Selv om 27 prosent av de spurte mener rekruttering skaper mye hodebry for dem, men tyr likevel ikke til sosiale medier for å nå ut til potensielle kandidater.

- Bedriftsledere kan derimot være skeptiske til å bruke sosiale medier som rekrutteringskanal. Mange bruker LinkedIn og andre sosiale nettverk med en proff vinkling, sier Bastiansen.

Jobbsøkere svært aktive

Mens bedriftslederne er trege til å benytte sosiale medier i rekruttering tror så mange som 60 prosent av norske arbeidstakere at det å være tilstede i sosiale medier kan hjelpe dem å finne ny jobb, ifølge undersøkelser utført av Randstad Work Monitor

LES OGSÅ: Tror sosiale medier løfter karrieren

- Det tilhører gjerne litt yngre mennesker å være aktive på sosiale medier, sier seniorrådgiver Per Erik Henriksen i IMS Talentor.

Han mener at bruken av sosiale medier kan gi bedriften tilgang til et større antall kandidater å velge mellom når de rekrutterer.

- Det kan skyldes litt treghet i systemet og at bedriftsledere ikke selv er så aktive og oppegående på bruken av sosiale medier, sier han.

Hver tredje jakter jobb i sosiale medier

Hele 31,5 prosent av jobbsøkende benytter sosiale medier aktivt i jobbjakten. Det viser tall fra bemanningsselskapet Extra Personell.

Rådgiver Gunnar Krohn-Tonning i Best Consulting Group mener bedriftsledere har mye å hente på å være tilstede i sosiale medier.

- Sosiale medier er en del av fremtiden. Vi må bruke det i dag hvis vi skal være konkurransedyktige i fremtiden, sier Krohn-Tonning til E24.

Selv pleier han nettverket sitt aktivt på karrierenettsiden LinkedIn, og mener det er viktigere å pleie de kontaktene man allerede har fremfor å skaffe seg flest mulig kontakter.

- Når sosiale nettverk blir pleiet så gir det både business og pleasure, sier han.

 

LES OGSÅ: Én av tre bruker sosiale medier til jobbjakt

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå