Kastet ut av Facebook

Skobutikken Lille Vinkel Sko mistet 20.000 tilhengere etter en vervekonkurranse. Facebook kastet ut butikken uten varsel.

			FRA FRUSTRASJON TIL GLEDE: Lille Vinkel Sko har over 30.000 tilhengere på Facebook. For ett år siden ble gruppen slettet fra Facebook for brudd på Facebook sine interne regler for bruk. Her er internett- og markedsansvarlig Marte Klouman. Foto: Privat
FRA FRUSTRASJON TIL GLEDE: Lille Vinkel Sko har over 30.000 tilhengere på Facebook. For ett år siden ble gruppen slettet fra Facebook for brudd på Facebook sine interne regler for bruk. Her er internett- og markedsansvarlig Marte Klouman. Foto: Privat

Det er ikke lov til å holde konkurranser rett på veggen på Facebook.
Svært mange gjør det, men blir du tatt, risikerer du å miste hele gruppen du har brukt mye tid på å bygge opp.

Akkurat slik Lille Vinkel Sko opplevde for ett år siden. Skobutikken brøt alle Facebooks regler for markedsføring, uten å være klar over det.

LES OGSÅ:Slik får du startpenger

Kampanje førte til spamming

Lille Vinkel Sko satte seg som mål i mars 2010 å nå 20.000 tilhengere. Klarte de det, skulle hver tilhenger få et gavekort på 200 kroner til bruk i butikken.

En tilfeldig vinner skulle få et gavekort på samme beløp som antall tilhengere. Ikke uventet slo kampanjen godt an, men den førte også til bred spamming av folk som overhodet ikke var interessert i å følge den lille skobutikken.

Slettet uten forvarsel

Gruppen nådde målet om 20.000 tilhengere, men ble kastet ut av Facebook samme dag. Uten forvarsel.

- Der sto plutselig 20.000 mennesker og ventet på hvert sitt gavekort på 200 kroner, og plutselig var vi borte! Uten mulighet til å fortelle tilhengerne våre hva som hadde skjedd, sier Marte Klouman, internett- og markedsansvarlig i Lille Vinkel Sko.

Facebook-reglene hun ikke hadde lest nøye nok ligger nederst på Facebooksiden og heter «promotion guidelines».

- Vi hadde vervekonkurranse, vi markedsførte på Facebook-veggen, og vi skulle ha tilfeldig trekning av vinneren. Alt i strid med gjeldende «promotion guidelines», forteller Klouman.

Hun innså at det var hun som hadde vært uoppmerksom.

- Vi hadde ikke reflektert rundt det at kampanjen skapte mye negativt for andre. Facebook har reglene for å unngå spam, og det støtter vi fullt ut. Nå oppfordrer vi folk kun til å like siden vår dersom de faktisk liker oss, sier Klouman som fortsatt er en stor tilhenger av Facebook.

Hun har nå lært seg hvordan hun skal bruke det sosiale mediet på lovlig vis. På Oslo Facebook Event tidligere i år kom Lille Vinkel Sko blant de ti beste på «Facebook page of the year», hvor Netcom vant.

- Facebook er en genial måte for oss å holde kontakten med kundene, tilby god kundeservice og nå ut med markedsføring på. Alt er lov, bare du gjør det riktig, presiserer hun.

LES OGSÅ:Bruker sosiale medier til salg

    Kommunikasjonsrådgiver i Nor PR, Sverre Bech-Sjøthun. Foto: Nor PR.
Kommunikasjonsrådgiver i Nor PR, Sverre Bech-Sjøthun. Foto: Nor PR.
- Gullgruve
Sverre Bech-Sjøthun er internettmarkedsfører og kommunikasjonsrådgiver i Nor PR. Han mener det er opplagt at bedrifter har mye å tjene på å bruke sosiale medier som Facebook og Twitter.

- Det kan være en gullgruve for noen, og det er bare å utnytte de mulighetene som slike medier gir, sier han.

Målrettet plan
- Stikkordet er en gjennomtenkt, målrettet plan tilpasset ditt firma som oppfyller dine forretningsmål, men som også appellerer til dine målgrupper, påpeker Bech-Sjøthun.

Men hovedmålet bør være å få kundene til å bruke firmaets egen nettside, påpeker han.

- Det er svært viktig å styre trafikken fra Facebook over på denne. Du må få en verdi ut av all energien og tiden du legger ned i siden din, sier han.

Feirer 30.000 tilhengere
For Lille Vinkel Sko endte historien godt. Etter iherdig jobbing for å få tak i noen hos Facebook, fikk Klouman til slutt kontakt med den ansvarlige via LinkedIn. Han fikk gruppen opp igjen, med alle tilhengerne.

I disse dager feirer gruppen at de har nådd 30.000 medlemmer. Nå med lovlig konkurranse, vel å merke.

Kloumans beste råd for en vellykket Facebook-gruppe er følgende:

- Du må ha noe å melde som oppleves verdifullt for kunden.
- Vurder om kundegruppen din kan nås via Facebook, det passer ikke for alle.
- Vær tilgjengelig. Facebook handler om dialog og kundeservice.
- Bry deg om de som følger bedriften din!

Marte Kloumann holder nå også foredrag om Facebook på sosiale medier events, blant annet var hun foredragsholder på Oslo Facebook Event i februar.

Hun har laget en liste over hva som er lov og ikke lov på Facebook.

Dette er ikke lov:
- Du kan IKKE holde konkurranser på Facebook, punktum. Det inkluderer Facebook-plattformen i sin helhet. Du kan for eksempel ikke be folk delta gjennom å poste en gitt status, skrive på veggen eller laste opp bilder for å delta.
- Du kan IKKE kreve at noen skal like deg på Facebook for å delta i en konkurranse.
- Du kan IKKE ha tilfeldig trekning i konkurranser du markedsfører på Facebook.
- Du kan IKKE lokke med vervepremier for å skaffe tilhengere.
- Du kan IKKE gi folk premie for at de liker siden din.
- Du kan IKKE selge rett fra veggen.
- Du kan IKKE presentere vinneren av en konkurranse på Facebook. Du kan imidlertid fortelle at vinneren er kåret og at man kan lese hvem som vant på nettsiden.

Dette er lov:
- Konkurranser kan holdes via en tredjepartsapplikasjon, eller på en egen nettside.
- Deltagere i konkurranser du markedsfører på Facebook må være over 18 år.
- Du KAN markedsføre konkurranser på Facebook, men selve konkurransen må holdes på egen nettside.
- Du KAN informere på Facebook om ting som skjer på firmaets nettsider.
- Du KAN markedsføre produktene dine på Facebook.
- NB! Markedsfører du konkurranser på Facebook, må konkurransen overholde Facebooks reglement, selv om den holdes på egen nettside.

På forsiden nå