I samarbeid med

Hjelp disse topplederne, kom med tips!

Hvem er det største ledertalentet under 35 år i Norge?


<p><b>JURYEN I LEDERTALENTENE:</b> Gjensidiges Hege Yli Melhus Ask (med klokken fra venstre, øverst), Berit Svendsen i Telenor, Håkon Haugli i Abelia, Karl Munthe-Kaas fra Kolonial.no, samt juryleder Cathrine Foss Stene fra Implement Consulting.</p>

JURYEN I LEDERTALENTENE: Gjensidiges Hege Yli Melhus Ask (med klokken fra venstre, øverst), Berit Svendsen i Telenor, Håkon Haugli i Abelia, Karl Munthe-Kaas fra Kolonial.no, samt juryleder Cathrine Foss Stene fra Implement Consulting.

For tiende år på rad skal E24 kåre «årets ledertalent». Og igjen kan du være med og tipse inn kandidater.

– Det er kun ledertalenter som noen velger å tipse om som blir vurdert. Og når du tipser må du ha en begrunnelse og to uavhengige referansepersoner. Dermed er det kvalifisering allerede i tips-runden, for å sikre at det ikke bare er venner, samboere og familie som sender inn tips, sier juryleder Cathrine Foss Stene fra Implement Consulting.

Her kan du sende inn tips til det du mener er et ledertalent!

Vinneren, og årets topp 100-liste, vil bli presentert under et stort arrangement i november.

– Det er utrolig spennende å få jobbe i juryen. Det er gøy å se at så mange vi har sett tidlig i karrieren gjør det så bra senere, sier Stene.

Ett av talentene som har fått mye oppmerksomhet rundt sitt selskap er gründeren av Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, er ble kåret til «årets innovatør» i 2015. Han ble i fjor også en del av juryen i Ledertalentene.

Slik tipser du

Vet du om en dyktig person under 35 år, som har resultat-, personal- og/eller beslutningsansvar i næringslivet?

Da kan du tipse om denne personen ved å fylle ut vårt enkle tipsskjema.

 <p><b>ÅRETS LEDERTALENT 2017</b>: Marie Nielsen, gründer og daglig leder i Penda Manufacturing, ble fjorårets ledertalent.</p>

ÅRETS LEDERTALENT 2017: Marie Nielsen, gründer og daglig leder i Penda Manufacturing, ble fjorårets ledertalent.

Juryen

Juryen ledes av Cathrine Foss Stene, til daglig partner i konsulentselskapet Implement Consulting Group.

Med seg har hun:

Før den avgjørende intervjurunden med hovedjuryen, skal ledertalentene gjennom flere utvelgelsesprosesser.
Når tipsene er gjennomgått, blir de aktuelle kandidatene kontaktet, og må sende inn en full CV og sende inn en egen evaluering skriftlig, etter gitte kriterier.
Fagpersoner i hver enkelt kategori skal være med og vurdere talentene innen sin kategori. Innen salg skal for eksempel årets fagekspert Tinm Greni vurdere kandidatene.
Greni har jobbet innen salg av IT-løsninger i en årrekke, og leder i dag SAPs avdeling med løsningsrådgivere.
– Etter fagekspertenes vurderinger, vil de som går vurdere bli invitert til fysiske intervjuer med vår samarbeidspartner Mercuri Urval, sier Stene.
Mercuri Urval gjør deretter sin evaluering av talentene skriftlig, og så får juryen tilgang til alt materialet, og tar sine avgjørelser etter samtaler med referanser og flere møter med gjennomgang av kandidatene som står igjen.
 <p><b>2015:</b>  Jan Frode Johansen som ble stående igjen på toppen under Ledertalent-kåringen i 2015. Tips oss hvis du kjenner noen som fortjener utmerkelsen i årets utgave av Ledertalentene.</p>

2015:  Jan Frode Johansen som ble stående igjen på toppen under Ledertalent-kåringen i 2015. Tips oss hvis du kjenner noen som fortjener utmerkelsen i årets utgave av Ledertalentene.

Kategoriene

I 2015 gikk vi bort fra den geografiske inndelingen kåringen var inndelt i de første årene, og valgte underkategorier i bransjer.

– Prisen har blitt helt endret siden vi begynte. De siste årene har vi sett etter ulike typer ledertalenter. Det kreves forskjellige egenskaper hos en god leder i et oppstartsselskap kontra en som kan bli den neste konsernsjefen i Yara, sier juryleder Stene.

Det skal lages egne lister, med premiering av vinneren, i hver av de åtte underkategoriene.

Kategoriene har egne kriterier, som juryen bedømmer ut fra.

Selve hovedkåringen, som skal finne årets ledertalent, har et eget sett kriterier. Det er derfor mulig å vinne hovedpremien selv om man ikke når til topps i en underkategori, da det er ulike ting man bedømmer.

«Årets innovatør»: Kategori for innovatører, gründere og nytenkere som har utviklet noe nytt eller bestående.

Kandidatene må ha funnet nye eller innovative løsninger som har redusert en vesentlig utfordring, eller skapt helt nye muligheter for organisasjonen.

«Årets rådgiver»: Ledere innen konsulentvirksomhet og kommunikasjon.

Kandidaten må kunne vise til dokumenterbar suksess, være en teambygger, samt demonstrere svært høyt faglig nivå innenfor faget – og benyttet dette til å skape fremragende resultater for organisasjonen.

«Årets drivkraft»: Kandidaten må ha drevet frem en betydelig endringsprosess i en bedrift, på en måte som har balansert menneskelige hensyn og organisatorisk effektivitet. Kategorien tar opp i seg industri og operasjonell drift.

«Årets samfunnsbygger»: Kategori for dem som har utmerket seg innen sosialt entreprenørskap.

Prisen går til hun eller ham som i tillegg til verdiskapning for egen bedrift/organisasjon har utført en samfunnsnyttig innsats som har adressert ett eller flere samfunnsproblemer. Kategorien fraviker hovedregelen om at man må være ansatt i næringslivet, og er åpen for også ansatte i frivillige og ideelle organisasjoner.

«Årets fremtidstenker»: Kategori for talenter som har skapt resultater gjennom å ta i bruk ny teknologi og nye løsninger for å videreutvikle sin bedrift.

Kandidaten må ha demonstrert svært høyt faglig nivå, og utnyttet teknologi til å redusere en vesentlig utfordring eller skape helt nye muligheter for organisasjonen.

«Årets salgsleder»: Denne kategorien tar opp i seg fagfeltet salgsledelse, og er ment å inkludere de som leder salgsteam, og som skaffer omsetning og fortjeneste på bedriftens produkter.

Kandidaten må kunne vise til dokumenterbar suksess, være en inspirator og lagbygger, samt demonstrere svært høyt faglig nivå innenfor selgerfaget.

«Årets markedsfører»: Kategorien gjelder for dem som jobber innen markedsføring, og som har skapt betydelig utvikling av posisjonen til en merkevare eller et produkt.

«Brobyggeren»: For interne organisasjonsutviklere som gjennom HR, strategi og kommunikasjon bidrar til utvikling og vekst for bedriften.

«Årets økonomihode»: Kategorien omfatter unge ledere som må ha demonstrert svært høyt faglig nivå, og skapt resultater innenfor økonomi- og finansfaget.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå