I samarbeid med

Møttes på ledertalentene: Nå skal selskapene deres samarbeide

Kjartan Slette og Andreas Thorsheim møttes under E24-kåringen Ledertalentene i 2012. Nå har de avtalt å samarbeide.


<p><b>A MATCH MADE IN ... LEDERTALENTENE:</b> Andreas Thorsheim (t.v.) og Kjartan Slette møttes som E24-ledertalenter. Nå samarbeider de som ledere.</p>

A MATCH MADE IN ... LEDERTALENTENE: Andreas Thorsheim (t.v.) og Kjartan Slette møttes som E24-ledertalenter. Nå samarbeider de som ledere.

De norske teknologiselskapene Opera Software og Unacast har inngått et samarbeid for å bringe ny annonseteknologi på markedet.

Kjartan Slette er medgründer i Unacast, mens Andreas Thorsheim er produktdirektør i Opera Software. Lederne møttes under E24s kåring av Årets ledertalenter i 2012, der Thorsheim stakk av med seieren og Slette kom inn på topp 100-listen. Siden har de holdt kontakt.

– Mitt møte med Thorsheim skjedde på E24s kåring av ledertalentene. Der ble vi obs på hverandre. Siden har vi holdt løpende kontakt, sier Slette til E24.

 <p><b>VIL VÆRE NUMMER ÉN</b>: Kjartan Slette<br/></p>

VIL VÆRE NUMMER ÉN: Kjartan Slette

Byttet bransje

På den tiden jobbet Slette i Wimp, mens Thorsheim var administrerende direktør i Bergens Tidende. Noen år senere har begge byttet jobb.

– Da han gikk til Opera og Thomas Walle Jensen og jeg startet Unacast, befant vi oss plutselig innenfor samme bransje. Da var det veldig lett å begynne å snakke strategisk, fordi vi hadde en tidligere fellesreferanse gjennom E24. Da var det et slags nivå av tillit der allerede.

Thorsheim sier at det norske teknologimiljøet er ideelt for å møte nye selskaper og å utveksle ideer.

– Det som er fint med det norske teknologimiljøet, er at det er passe størrelse. Det er stort nok til at det er mange spennende selskaper og kule ideer og vinnende produkter. Også er det lite nok til at man møter hverandre på de arenaene som er enten arrangert av pressen eller aktørene i bransjen, sier Thorsheim til E24.

– Et spennende samarbeid

I forrige uke annonserte selskapene at de ville inngå et samarbeid. Ifølge Slette kan selskapene utfylle hverandre og bli en sterkere konkurrent på det internasjonale markedet.

Selskapene ønsker å bli gode på stedsbaserte tjenester. Med såkalte «nettvarder» skal man kunne tilby tjenester og annonser basert på hvor brukeren er. Dette vil kunne utvikle annonseteknologi og gjøre annonser mer personlig rettet til brukeren.

– Vi ser at det er en megatrend med produkter som forstår tid og sted. Fra før av kan brukeren skru på stedstjenester på mobilen som gjør at telefonen sender informasjon. Det nye nå er at ting og tjenester kan sende websiter til deg når du er i nærheten av dem, sier Thorsheim.

– Samarbeidet er innovativt ved at man kan koble sammen teknologi fra et ungt norsk selskap som Unacast med distribusjon fra et etablert norsk selskap som Opera. Sammen tilbyr vi løsninger og muligheter som er helt i forkant globalt.

 <p><b>ÅRETS LEDERTALENT:</b> Andreas Thorsheim i 2012<br/></p>

ÅRETS LEDERTALENT: Andreas Thorsheim i 2012

Vil fortsette å være nummer én

Slette forteller at målet for Unacast er å beholde plassen som verdens største plattform for proximity-data.

– Vår ambisjon er å fortsette å være nummer én. Vi skal bli plattformen som alle annonseplattformer, apper og selskaper vender seg til når de trenger detaljert sanntidsdata for å verdiøke sine posisjoner.

Han legger til:

– Da jeg jobbet i Wimp, hadde vi mulighet til å være nummer én i en bransje, men av ulike årsaker skjedde ikke det, også kjøpte Jay Z selskapet. Nå har vi fått sjanse nummer to til å være i forkant globalt, og den skal vi absolutt ta.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå