I samarbeid med

Monica (43) ville bli sjef igjen – fikk muligheten i USA

Ga klar beskjed om lederambisjoner i 2010. Nå jobber Monica Bogstad på andre siden av Atlanteren, som sjef for Ikea Orlando i USA.


<p><b>TRIVES I USA:</b> Her er Monica Bogstad foran varehusbygningen i Florida, som hun skal lede i 4 år til.</p>

TRIVES I USA: Her er Monica Bogstad foran varehusbygningen i Florida, som hun skal lede i 4 år til.

– Amerikanerne liker veldig godt at man er visjonær, og at man tør å drømme, sier Monica Bogstad når E24 møter henne på Aker Brygge.

I 2015 tok hun med seg mannen og yngstesønnen til Florida i USA, for å ta over som varehussjef for Ikea Orlando.

Hun har nå ansvar for over 300 medarbeidere – og en omsetning på over 100 millioner dollar.

– Jeg må av og til klype meg selv i armen når jeg tenker hvor heldig jeg har vært som har fått denne muligheten. Men det kommer ikke gratis, jeg har trodd på meg selv og våget å drømme, sier hun engasjert.

Hun begynte i Ikea Norge i 2008, og etter to år i jobben sa hun ifra om at hun en dag ønsket å bli varehussjef.

Vi ønsker ditt talent-tips!

Sammen med rekrutteringsselskapet Boyden skal E24 igjen kåre Norges beste ledertalent! Vi leter etter dyktige ledere under 35 år, som har resultat-, personal- og/eller beslutningsansvar i næringslivet?

Kanskje er det DU som tipser oss om årets vinner? Klikk her for å melde inn din kandidat

– De satte en plan for hvordan jeg skulle bli varehussjef, og jeg har vært gjennom et utviklingsprogram i regi av Ikea, sier hun til E24.

– Jeg var blant annet assisterende varehussjef ved Ikea Furuset i tre år, som en del av opplæringen for å kunne ta på meg større oppgaver, sier Bogstad.

Hun tror ikke hun ville reist utenlands hvis ikke Ikea hadde lagt opp til det.

– Man må jo bryte opp livet man har her hjemme med familie og barn, og det er mye praktisk som må på plass. Jeg har fått god støtte til ting man tar som en selvfølge her hjemme, som blant annet det å skaffe seg bolig, skole til barna og å skaffe seg personnummer, sier varehussjefen.

– Jeg vil være i førersetet

Før Bogstad ble ansatt i Ikea i 2008, var hun i 13 år butikksjef for Hennes & Mauritz i Oslo.

 <p><b>JOBBER AKTIVT MED UTVIKLING:</b> På grunn av Ikeas globale posisjon jobber de aktivt med utviklingsplaner for medarbeidere, hvor de tilbyr trening, ifølge Monica Bogstad. Her er hun avbildet på Aker Brygge ved Nesoddbåten.</p>

JOBBER AKTIVT MED UTVIKLING: På grunn av Ikeas globale posisjon jobber de aktivt med utviklingsplaner for medarbeidere, hvor de tilbyr trening, ifølge Monica Bogstad. Her er hun avbildet på Aker Brygge ved Nesoddbåten.

Da hun i 2010 sa ifra til ledelsen i Ikea om at hun ville bli varehussjef, var bakgrunnen at hun ønsket å lede igjen.

– Jeg har vært vant til å sitte i en ledende stilling som butikksjef i H & M, og ambisjonen min er å være i førersetet. Som varehussjef har man en veldig stor innflytelse på både medarbeidere, lokalmiljøet og kunder, noe som motiverer meg, forteller Bogstad.

I fjor følte hun seg endelig klar for å ta over et varehus. Hun tok da kontakt med Ikea i USA i samarbeid med ledelsen i Norge.

– I samråd med familien snakket vi om muligheten til å reise utenlands. Jeg hadde lyst til å dra til USA, og jeg dro over på intervju til hovedkontoret i Philadelphia. Da begynte ballen å rulle, og jeg ble tilbudt en varehussjefstilling i Orlando, forklarer hun.

Bogstad er nå på en såkalt «transfer employee-kontrakt». Den innebærer at hun skal jobbe i Florida i 5 år, før hun så skal returnere til Ikea-Norge igjen.

For få norske ledere i utlandet

Professor i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI, Jan Ketil Arnulf, mener Norge har for få ledere i utlandet.

– Noe av grunnen til dette er at norske bedrifter satser for lite på lederutvikling, sier han.

I tillegg til å forske på og undervise i lederutvikling, rådgir han også norske og internasjonale bedrifter på feltet.

– Det er faktisk et mer komplekst problem enn man skulle tro, sier han til E24.

Professoren har tidligere gitt klart uttrykk for at ledere bør ha utenlandsopphold, og at det bør innføres som rutine i bedrifter.

– Det er noen norske bedrifter som er flinke til dette, men ikke mange, sier han.

Monica Bogstad er også enig i denne beskrivelsen, men peker også på at folk ikke virker så lystne på å dra ut.

Da hun først begynte i Ikea var hun selv ansvarlig for lederutvikling og opplæring.

Saken fortsetter under annonsen.

– I Ikea kartla vi om folk var villige til å reise ut av landet, og det var det ikke mange som hadde lyst til. Mange er usikre på hvordan det er «der ute», om de blir ivaretatt og hva som skjer når de kommer hjem igjen, forklarer hun.

– For meg er det viktig at bedriften legger til rette for at du reiser ut, og at de tar hånd om deg når du kommer hjem. Men du må også tørre å «gutse» litt, og by på deg selv.

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>VIL HA FLERE NORSKE LEDERE UT:</b> Jan Ketil Arnulf vil at flere norske bedrifter sender ledere ut for erfaring.</p>

VIL HA FLERE NORSKE LEDERE UT: Jan Ketil Arnulf vil at flere norske bedrifter sender ledere ut for erfaring.

Må bli bedre på lederutvikling

– Vi ser at det helt klart kan gjøres forbedringer innen lederutvikling i Norge, og da prøver vi å bidra. Vi ser klare mangler i norske lederutdanninger, sier Brekke.

Han er forbundsleder i interesseorganisasjonen Lederne, og han kjenner seg igjen i beskrivelsen av at Norge har få ledere i utlandet.

– Det er synd, for vi har gode ledelsestradisjoner og metoder som egentlig bør være god eksportvare, sier Brekke.

Arnulf tror at bedrifter tenker på medarbeiderutvikling som en kostnad, ikke som et potensial.

– Norske bedrifter tror sjelden på utvikling av egne medarbeidere. Prosjekter gis til personer som har erfaring. Under vanlige operative forhold er man veldig restriktiv, for det å gi noen sjansen ses på som dyrt og kostnadskrevende forklarer han.

Slik blir du en god leder i utlandet, ifølge BI-professoren:

  • Hvis du reiser til utlandet så må du forvente at det er annerledes. Det krever lokal kunnskap, og villighet til å tilpasse seg.
  • Du er nødt til å håndtere ditt eget hjemmemarked og ditt eget selskap. Når folk blir for flinke utenlands så mister de kontakten med hjemmekontoret. Altså man kommer opp med løsninger som funker ute, men ikke hjemme.
  • Man må ha evnen til å arbeide internasjonalt. Det vil si at man har en forståelse av internasjonal business, at man ikke er best og at «hjemmekontorets måte» å gjøre ting på ikke er best egnet i utlandet.

– Dette ser fryktelig enkelt ut nedskrevet, men det er utrolig hvor mange som ikke får til dette i praksis, sier Arnulf.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå