I samarbeid med

Opplever enorm interesse etter «fiskevekt»

Ved å bruke gammel teknologi på en ny måte, vil Optoscale hjelpe oppdrettsnæringen å «veie» fisken. Det kan spare næringen for milliardbeløp i året, mener «årets innovatør».


<p><b>UNDERVEIS:</b> Sven Jørund Kolstø (til høyre) kåres til «årets innovatør» for utviklingen av en biomassemåler som kan spare oppdrettsindustrien for milliardbeløp.</p>

UNDERVEIS: Sven Jørund Kolstø (til høyre) kåres til «årets innovatør» for utviklingen av en biomassemåler som kan spare oppdrettsindustrien for milliardbeløp.

– Luseproblematikken er jo åpenbart den største problemstillingen for oppdrettsnæringen. Siden det er akutt, blir det en del andre problemer som blir satt på vent, forklarer Sven Jørund Kolstø som er kåret til «årets innovatør» i Ledertalentene 2017.

Det er nettopp et annet problem Kolstø og hans Optoscale har konsentrert seg om de siste par årene. Etter han tilbake i 2012 sammen med en gruppe studenter på NTNUs entreprenørskole startet Havtek, som utviklet rømningsvarslene not til oppdrettsindustrien var han mest interessert i å lære om industrien. 

– En dag spurte vi en «grand old man» i industrien for å høre hvilke problemer som var interessante, og hva vi burde fokusere på, forteller Kolstø. 

«Biomasse er det viktige»

Mannen med lang erfaring fra bransjen sa «det her med rømming er spennende, men biomasse er det som er viktig». 

– Jeg gikk og tenkte på det han sa i flere år, og i 2015 kom jeg på en idé om hvordan man kunne bruke laser og strukturert lys. Jeg er ingen ekspert på slikt, men det ble komplett med det som i dag er den tekniske gründeren vår, som med en gang skjønte hvordan det burde gjøres. Og resten er historie, forteller Kolstø. 

Dermed var ideen bak produktet BioScope skapt. En vektmåler som måler vekten på fisk som er nede i merdene. Selskapet bruker en slags maskinsyn, altså kameraer sammen med strukturert lys, som er et ganske velkjent måleprinsipp på land, men nytt i vann og med ting i bevegelse. 

BioScope har allerede blitt et ettertraktet produkt skal vi tro gründeren selv, og problemet er stort skal vi tro han. 

Mangler viktig kunnskap

– Mangelen på god kunnskap på hvor stor fisken er, er noe som koster 2–5 milliarder kroner i året. Norge har om lag 50 prosent av markedet for atlantisk laks, og vi merker stor interesse fra utenlandske oppdrettere, sier Kolstø.

Problemet er knyttet til to ting hovedsakelig, forklarer han. 

– For det første beregner man hvor mye fisk man skal slakte. Når man slakter fisken en uke etterpå og det eventuelt er mindre enn man forventet, må man betale en form for bot. Den andre tingen er at i enhver produksjon er det mest interessante hvor mye det du er i gang med å lage, vokser, forklarer Kolstø. 

 <p><b>BIOSCOPE:</b> Dette er innretningen som Kolstø håper skal sørge for høyere inntekter for oppdrettsnæringen i årene som kommer.</p>

BIOSCOPE: Dette er innretningen som Kolstø håper skal sørge for høyere inntekter for oppdrettsnæringen i årene som kommer.

Gründeren, som er oppvokst på gård, viser til at det er mye enklere å holde kontroll på dette når man opererer med dyr på land. Han viser til at det for eksempel er ganske lett å se at en kalv vokser, og en gård har kanskje 100 store dyr man klarer holde kontroll på. 

– En oppdretter kan ha 200.000 fisk i en merde, og de fleste vil du aldri se fordi de er langt under overflaten. Dermed ser du ikke om det er sykdommer på gang, og at du kanskje forer dem feil, sier han. 

Det er altså dette BioScope skal forhindre, ved å biomassemåle fisken skal oppdretteren både få kontroll på hvor stor vekt fisken har og at den er frisk og rask. 

Starter i det små

Da Kolstø først startet på NTNU gikk han energi og miljø, noe han raskt innså ikke var det han var best på, dermed hoppet han over på sivilingeniør på samme skole. Samtidig gikk han på NTNUs entreprenørskole. Rett etter skolen startet han å forelese på skolen, noe han fremdeles gjør. 

I desember 2013 kjøpte Kolstø sammen med andre TelCage AS AC Telenor. Etter å ha rettet opp i diverse tekniske feil, solgte han selskapet for over 20-gangeren til Steinsvik-Gruppen. Før han ble tatt under vingene til CoFounder hvor ideen om BioScope begynte få liv.

Etter en to årsperiode Kolstø omtaler som en «teknisk boble» skal selskapet nå begynne en kommersialisering av produktet, foreløpig jakter derimot ikke selskapet på å dekke etterspørselen. 

Artikkelen fortsetter under bildet

 <p><b>HØY INTERESSE:</b> Gründer Sven Jørund Kolstø (t.v.) forteller at interessen er stor for det nye produktet. </p>

HØY INTERESSE: Gründer Sven Jørund Kolstø (t.v.) forteller at interessen er stor for det nye produktet. 

– Vi går for omkring 20 enheter neste år, fordi vi ønsker å ha god kontroll på at det vi leverer har topp kvalitet. Årsaken til det er at dersom du leverer et dårlig produkt i denne bransjen, spres ordet for til andre. Jeg tror vi kunne solgt veldig mange flere. Vi fikk ekstremt stor interesse fra utenlandske og norske oppdrettere som var veldig interessert i å kjøpe produktet, forklarer Kolstø. 

I januar i år ble Kolstø partner i CoFounder som er et selskap som investerer i teknologibaserte oppstartsselskaper, innen akvakultur, industriell-IT, medisinsk teknologi samt olje og gass. 

Jurymedlem Karl Munthe Kaas erklærte seg inhabil og deltok ikke i vurderingene i denne kategorien. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå