I samarbeid med

Trond Atle er «årets markedsfører» i Ledertalentene 2017: – Har aldri hatt karriereplan

Trond Atle Smedsrud leder Aker Biomarines markedsføring i store deler av verden, og har ansvaret for et stort forskningsprosjekt med det amerikanske forsvaret. Han holder likevel beina plantet på jorden, og mener det er viktig å holde fast på verdiene sine. 


<p><b>MARKEDSFØRER:</b> Trond Atle Smedsrud i Aker BioMarine er «årets markedsfører» i Ledertalentene 2017.</p>

MARKEDSFØRER: Trond Atle Smedsrud i Aker BioMarine er «årets markedsfører» i Ledertalentene 2017.

– Jeg har vel aldri hatt en klar karrieremålsetting – mer en retning, forteller Trond Atle Smedsrud, vinneren av kategorien «årets markedsfører» i Ledertalentene 2017.

– Når verden endrer seg så raskt som den gjør i dag, tror jeg det handler om å ha fleksibilitet, og gripe de mulighetene som kommer. Gjør man en god jobb over tid, så kommer mulighetene – gjerne uplanlagte muligheter, sier Smedsrud. 

Han er overbevist om at det er viktig å være verdibevisst i de valgene man tar dersom man skal nå langt. 

– Det handler om enkle verdier, som å være etterrettelig, ydmyk, være en som ønsker at andre lykkes og behandle mennesker med respekt, forteller han. 

35-åringen har allerede en innholdsrik karriere. For ti år siden startet han som konsulent i PwC. Deretter gikk veien inn i salgskontorene til Coca-Cola.

I 2015 startet han i Aker BioMarine, først som leder for marked og kommunikasjon, og fra februar tok han over også innovasjons- og forskningsavdelingen i milliardkonsernet.

Dermed leder han et av de største forskningsmiljøene innen marin biotech i Norge. Smedsrud er klar på at det ikke er noe «one-man-show».

– Avhengige av dyktige mennesker

– Man er helt avhengig av å ha dyktige og dedikerte mennesker rundt seg. Og ingenting er bedre enn når egne ansatte kan vokse, og ikle seg nye og mer utfordrende roller. Om det er i eller utenfor selskapet spiller egentlig ikke noen rolle. Kan vi som enhet være en eksportør av talenter, vil det også være enkelt for oss å tiltrekke oss nye flinke mennesker, forteller Smedsrud. 

Han har blant annet har ansvar for Aker BioMarines markedsføring i Asia, Australia, USA og Europa. Ansvaret for et stort amerikansk forskningssamarbeid med det amerikanske forsvaret, og et lignende forskningssamarbeid med en amerikansk pasientorganisasjon har han også. 

På toppen av det hele er 35-åringen en svært habil triatlonutøver, i den mest ekstreme utgaven av løpet.

I sommer havnet han på tredjeplass i Swissman Xtream Triathlon, en av verdens mest utfordrende løp av denne typen. 

Store likheter

– Hvordan får du tid til alt? 

– Jeg tror det er viktig å ha balanse i livet, for å kunne holde ut over lengre tid. Det samme er å kunne skille mellom hva som er viktig og ikke hva som er så viktig. Hvis alt er likevektig – hvert møte og hver presentasjon – brenner man seg fort ut. Det er forskjell på VM og verdenscup. Det meste vi gjør bør være trening til når det faktisk gjelder å prestere, forteller han.

Han mener en annen viktig del av «hemmeligheten» er å ønske å søke inspirasjon. 

– Vi hadde akkurat nå et møte med Google i New York for å se hvordan vi sammen skal kunne gjøre en forskjell. Å søke inspirasjon fra miljøer rundt seg, tror jeg er svært viktig. Vi jobber mye med uredde, risikovillige og nytenkende  start-ups. De har et tankesett som mange større selskaper bør lære av. Den digitale tidsalder stiller i enda større grad krav til åpenhet, dialog og samarbeid enn tidligere, forklarer Smedsrud. 

I helgen deltar han i New York Marathon. 

– Når det gjelder trening, handler det om å ha litt rutine og utnytte de tomrommene som finnes på reiser for eksempel. Det er også her en klar parallell til jobbhverdagen. Det handler om å jobbe over tid, det finnes ikke noe magic bullet for å lykkes. Det handler om å ha en langsiktig retning, og være fleksibel. Man er nødt til å bygge sten for sten, sier Smedsrud. 

Fokuserer på B2C

I dag handler mye av jobben hans om markedsføring, og hvordan man skal markedsføre seg opp mot bedrifter. Han mener skolene bruker altfor mye tid på hvordan bedrifter skal forholde seg til forbruker, og glemmer hvordan man skal nå ut til bedrifter. 

– Situasjonen i dag er slik at 70 prosent av alle bedrifter retter seg aldri mot forbruker, men mot andre selskaper i deres salg- og markedsarbeid. En innkjøper er ikke alltid objektiv og rasjonell i alle innkjøp, han blir påvirket på samme måte som i konsumentmarkedet. Mennesker er tross alt mennesker, de liker å bli engasjert og utdannet – uavhengig av om de er i jobb- eller privatsammenheng, sier Smedsrud. 

Han trekker frem at engasjementet kan foregå på mange arenaer, alt fra mediekanaler, til ulike formater og ulike måter å kommunisere budskapet sitt på. 

– Det gjelder å balansere alle disse, slik at du treffer akkurat din målgruppe. Personlig tror jeg at mange B2B selskaper bør tenke mer B2C i deres tilnærming til markedsføring. Man må ikke glemme at det er mennesker i andre enden, sier Smedsrud. 

Han synes det er synd at det akademiske miljøet henger bak i B2B forskning og formidling. 

– 90 prosent av all forskning på området er B2C, selv om 80 prosent av alle selskaper ikke selger direkte til konsument. Markedsføring B2B handler også om det rene salgsmøte, men vi vet at 70 prosent av beslutningene ofte er tatt før et første salgsmøte. I så møte er det ekstremt viktig å påvirke personene før et rent salgsmøte blir gjennomført, avslutter Smedsrud. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå