Lokker utenlandsstudenter med lomper og Solo

Hvordan får du nordmenn som studerer i utlandet til å ta master i Norge? BI prøver å gi hjemlengsel. Smart og søtt, mener PR-ekspert. - Skal mer til enn lomper, sier ANSA.
<p><b>ROSER:</b> PR-ekspert Kjell Terje Ringdal synes BI gjør riktig i å fri til hjertet og ikke hodet med lokkemat-kampanjen. ANSA-president Vibeke Munthe-Kaas tror ikke studenter flest biter på.<br/></p>

ROSER: PR-ekspert Kjell Terje Ringdal synes BI gjør riktig i å fri til hjertet og ikke hodet med lokkemat-kampanjen. ANSA-president Vibeke Munthe-Kaas tror ikke studenter flest biter på.

Vil trigge hjemmelengsel. - Ved å kun fokusere på det rasjonelle, risikerer man kun å nå ut til dem som allerede vurderer å komme tilbake til Norge for mastergraden. Derfor legger vi fokuset mot det mer emosjonelle og spiller litt på studentenes hjemmelengsel, sier markedssjef for BIs heltidsstudier, Arne Wellberg til Dine Penger.

Med det som bokstavelig talt er lokkemat - urnorske produkter som Solo, Freia melkesjokolade, lomper og vaffelmix, som BI tilbyr å sende ut i verden gratis – håper Wellberg å kapre studenter som egentlig hadde tenkt til å bli værende i utlandet.

Les også:Lånekassen brukte gammel kurs - Martine tapte 4400 kroner

Arne Wellberg, markedssjef for heltidsstudier ved BI
Arne Wellberg, markedssjef for heltidsstudier ved BI

- Får gitt informasjon. Sammen med lokkematen sendes informasjonsmateriell om BIs mastergradtilbud i Norge.

- Blir det ikke for simpelt å bruke sjokolader og vaffelmix for å påvirke studenters utdanningsvalg?

- Det er ikke produktene som skal få dem til å ta valget. Men vi vet at studentene savner disse norske varene i utlandet, og ved å tilby oss å sende dem gratis, får vi samtidig gitt studentene god informasjon om våre utdanningsmuligheter, sier Wellberg.

Han avviser at BI har for få søkere til sine masterstudier.

<p><b>EKSPERT:</b> Kjell Terje Ringdal ved Markedshøyskolen mener BI bruker emosjonelle virkemidler som vil fungere.</p>

EKSPERT: Kjell Terje Ringdal ved Markedshøyskolen mener BI bruker emosjonelle virkemidler som vil fungere.

- Nei, vi har gode søkertall og har hatt en jevn stigning de siste årene. Men det vi ser i Norge generelt er at flere og flere norske studenter drar til utlandet. For oss er utlandet kanskje den største konkurrenten. BI er en internasjonal skole, og vi ønsker å vise at vi er et godt alternativ, sier Wellberg.

Les også:Her er endringene for ditt studielån

- Smart grep. Lokkematen faller i smak hos PR- og kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal ved Markedshøyskolen.

- Dette er både morsom og smart markedsføring som tar i bruk nasjonalkulturelle virkemidler. Det eneste som mangler er bindersen, sier Ringdal til Dine Penger.

<p><b>- KREATIVT:</b> Men ANSA-president Vibeke Munthe-Kaas tror ikke utenlandsstudenter flest biter på lokkematen.<br/></p>

- KREATIVT: Men ANSA-president Vibeke Munthe-Kaas tror ikke utenlandsstudenter flest biter på lokkematen.

- De spiller på hjemmelengsel?

- Ja, det gjør de, og det er nok et smart grep. Nordmenn flest har et iboende sug for å være i Norge, som BI har valgt å bruke aktivt. Dette er virkemidler som henvender seg til helt andre sanser enn fornuften og hodet. Det går rett inn til hjertet. Det er søtt, uten å bli for alvorlig, sier Ringdal.

Han tror følelses-appellen kan gi god uttelling.

- Dette er retorikk i et nøtteskall. Sitter du i en rotten leilighet i et dårlig strøk i Paris, kan tanken på om å komme trygt hjem til lefser og bestemor bli veldig appellerende. Jeg tror BI tenker riktig, og tror dette kan gi god effekt, sier han.

Les også: Dette kan gjøre utenlandsstudiene mye dyrere

- Skal mer til enn lomper. - Studenten som sitter i en råtten leilighet i Paris, har fortsatt en verdensmetropol rett utenfor døren sin, går sannsynligvis på en anerkjent skole med et stort internasjonalt nettverk, og snakker fransk med baristaen på den lokale kafeen. Det skal litt mer til enn lomper for å si farvel til alt det, kontrer ANSA-president Vibeke Munthe-Kaas.

Hun synes kampanjen er festlig og roser BI for et kreativt påfunn, men er usikker på om den vil ha særlig effekt. 

- Har allerede valgt. - Vi opplever at studentene som tar bachelor i utlandet allerede ser store verdi i å ta utdannelsen sin ute og gjerne velger å fortsette med det.

- De vil ikke bite på lokkematen?

- Jeg tror nok ikke at denne kampanjen vil føre til at studenter flokker hjem til Norge for å ta master. De aller fleste kjente jo til BIs tilbud fra før, og valgte likevel å reise ut, sier ANSA-presidenten.

Hun synes uansett det er positivt at en av Norges største utdanningsinstitusjoner retter et spesielt blikk mot utenlandsstudentene.

- Det er et klart tegn på at de er ettertraktet og at den kompetansen de har skaffet seg ute er verdsatt i Norge, sier Munthe-Kaas.





Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå