Manipulerer seg til fordeler

Å utnytte andres svake sider og å fremstå som offer skaper konflikt på arbeidsplassen.
<b>SAMFUNNSPROBLEM</b>: Grethe Nordhelle hevder mange blir offer for manipulasjon.
SAMFUNNSPROBLEM: Grethe Nordhelle hevder mange blir offer for manipulasjon.

Manipulativ adferd er årsaken til mange konflikter på arbeidsplassen. Og bedrifter som har stor gjennomtrekk kan ha en manipulativ leder.

Det mener Grethe Nordhelle, advokat, psykolog og forfatter av boken Manipulasjon.

Falsk smiger

"Jeg har fryktelig mye å gjøre, kan du gjøre dette...", kan være eksempel på utsagn fra en manipulator. Samtidig kan manipulatoren effektivt smøre egoet til offeret og smigre på en falsk og usaklig måte.

- For eksempel ved å si "du er den beste medarbeideren, du er flinkest på dette", kan arbeidshester utnyttes, sier Nordhelle til E24.

Manipulasjon kommer til uttrykk på svært mange ulike måter. Å gi seg ut for å være en helt annen, ta ære for andres arbeid, jukse og på andre måter være falsk er typiske eksempler, ifølge Nordhelle.

Å ta offerrollen er også vanlig. Ved å snakke om hvor dårlig det går på hjemmefronten, hvor synd det er i deg og lignende appellerer manipulatoren til hjelperinnstilling hos offeret sitt og skaper dårlig samvittighet hos denne.

Manipulativ sjef?

En manipulator manipulerer for å vekke emosjoner: for eksempel at andre skal føle sympati, bli opprømt, få skyldfølelse eller synes synd på.

Nordhelle sier at når hun ser personkonflikter i næringslivet omtalt i media, mistenker hun at manipulasjon ofte er en ingrediens eller bakteppe for at konflikten har oppstått. Og i virksomheter med stor gjennomtrekk har hun en mistanke om at det kan være en manipulerende sjef som er grunnen til at mange slutter.

- Ofte er det flere som blir utsatt for manipulasjon, manipulatoren finner flere bytter. For eksempel medarbeider som truer eget selvbilde, sier Nordhelle.

Offeret blir dopet

Nordhelle sier at når emosjoner er skapt, blir offeret emosjonelt sløvet av et manipulasjonsdop.

- Det er som en forelskelse, en ser ikke klart og manipulatoren utnytter at en for eksempel er pliktoppfyllende, sier Nordhelle.

- Vi er redde for å ikke bli godt likt, konstanterer hun.

Enorm respons

- Det er lite oppmerksomhet og kunnskap om dette i samfunnet, mener Nordhelle.

Etter bokutgivelsen i høst har hun fått et skred av henvendelser fra hele landet. Boken er trykket i tre opplag i løpet av ett år, totalt 3000 eksemplarer, noe forlaget Gyldendal mener er et høyt tall for en bok som denne.

Interessen for emnet viser seg når hun holder seminar. Da opplever hun alltid at tilhørere tar kontakt og sier de kjenner seg igjen.

- Mange sier: "dette er meg, dette er min arbeidsplass", sier hun.

- Ofte ser en skjulte strategier. Selv om moren din nylig er død, trenger ikke dette gå ut over jobben. Men det blir brukt som en unnskyldning, for å utnytte andre ved å spille "stakkars meg", sier Nordhelle.

For å ikke bli utnyttet på slike falske prinsipper må en spørre seg om en villle gjort det samme om en visste om premissene bak.

- Manipulasjon blir skadelig for offeret når det utføres jevnlig overfor en eller flere utvalgte, sier hun.

Naive nordmenn

Hun viser til forskning som viser at nordmenn er spesielt naive.

- Vi har en veldig tillit til andre mennesker, er lite kritiske. Uten naturlig skepsis vil vi fortere la oss forføre av manipulatoren, sier Nordhelle.

Opplever en manipulasjon på jobb, er dette vanskelig å komme bort fra uten at en bytter jobb eller avdeling.

- Det nytter ikke å slåss alene. Det eneste som nytter er å ta det opp kollektivt og få kartlagt gjennom en arbeidsmiljøundersøkelse eller verneombud. Er sjefen manipulerende nytter det ikke å gå til han eller henne, mener Nordhelle.

Lite kunnskap

Hennes interesse for manipulasjon kom etter å ha møtt på problemet i flere saker innenfor konflikthåndtering og megling i arbeidet sitt som psykolog og advokat. Kunnskapen er liten om fenomenet også i domstolssystemet.

- I rettssaker kommer ofre for manipulasjon dårlig ut, både jurister og psykologer har lite fokus på dette, mener Nordhelle.

Les flere nyheter på E24 Jobb.

På forsiden nå