Oppfordrer 365.000 medlemmer til sympatistreik

Den nordiske transportarbeiderføderasjonen anbefaler sine 48 medlemsorganisasjoner å utføre sympatiaksjoner mot Norwegian.

Generalsekretæren for Nordisk Transportarbeiderføderasjonen sier de sender en anbefaling til alle sine medlemsforbund om å gå til sympatiaksjoner mot Norwegian.

Føderasjonen har 48 medlemsorganisasjoner i Danmark, Norge, Finland, Sverige, Island og på Færøyene. Ifølge generalsekretær Peter Løvkvist har organisasjonen 365.000 medlemmer.

– Vi har fått en henvendelse fra Parat,

Løvkvist sier at de ønsker å ramme Norwegian og at sympatiaksjonene, hvis de blir vedtatt lokalt, vil bli iverksatt etter de lovbestemte frister som gjelder i de enkelte landene

På direkte spørsmål om de ønsker å lamme Norwegian fullstendig, svarer Lövkvist følgende:

– Om man ikke kommer overens med det norske fagforbundet, så kan det bli en av konsekvensene.

Aksjonene kan angå innsjekking, bagasjehåndtering, fylling av drivstoff og lignende, forklarer han. 

Løvkvist sa at de anbefaler opptrappingen av konflikten selv om det skulle føre til konkurs for Norwegian, men legger samtidig til at han ikke tror  på at det er noen fare for konkurs.

– Vi ønsker å forsvare den nordiske modellen. Vi ønsker ordnede arbeidsforhold med kollektivavtaler, sa han da han møtte pressen etter et møte med Parat og sine nordiske kolleger i Oslo.

– Norwegian flytter problemene fra selskap til selskap når det oppstår. Slik kan vi ikke ha det, legger han til.

Norwegian: – Nye trusler

Norwegian fremhever at 200.000 passasjerer berørt av pilotstreiken og 1.000 Norwegian-ansatte permitterte.

Der reagerer man på at Parat har brukt resurser på å diskutere nordisk sympatistreik.

– Vi tenker at det ville vært bedre om tiden ble brukt til å forsøke å løse konflikten fremfor å fremsette nye trusler og i enda sterkere grad ramme et stort antall kolleger og kunder, skriver kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til E24.

Bakgrunnen for at de nordiske fagforeningene tirsdag befinner seg i Oslo er en invitasjon fra Parat til å snakke om hvordan de kan danne felles front mot det de har kalt «Norwegians streikebryteri».

Påstandene om streikebryteri er blitt gjentatt helt siden Norwegian-pilotene gikk ut i streik, som nå er inne i sitt 11. døgn. Parat og pilotforeningen har reagert på at Norwegian Air Shuttle har dekket opp streikerammede ruter i underselskapet Norwegian Air Norway med innleie av fly og ansatte fra andre selskaper.

Forhandlingssekretær Henrik Berlau i 3F (Fagligt Fælles Forbund) sier til E24 at en eventuell dansk sympatistreik til støtte for de norske pilotene kan tre i kraft først om ti dager.

– Hva blir konsekvensene av en slik sympatistreik?

– Ytelser som Norwegian normalt kjøper, eller som utføres av 3F-medlemmer i Danmark, vil innstilles, sier forhandlingssekretær Henrik Berlau til E24.

– Så da vil ikke et Norwegian-fly lette fra Danmark?

– De vil ikke få fylt drivstoff, ikke håndtert bagasje, eller bruke sikkerhetskontrollen for eksempel.

Som E24 skrev mandag kveld, så mener Parat at reglene som krever ti dagers varsel om streikeuttak hemmer muligheten for sympatistreik. De vil ha reform av ordningen.

Påstander om at flyselskapet driver streikebryteri har også kommet fra politisk hold - da statsministeren i Sverige, Stefan Löfven, bestemte seg for å blande seg i konflikten.

I et brev til Löfven avviser Bjørn Kjos at de har brukt streikebrytere på noen måte.

Löfven hadde tidligere uttalt seg svært kritisk til Norwegian.

Ekspertene strides

Selv om streikebryteri ikke er ulovlig per i dag, har det vært forskjellige tolkninger blant skarpskodde jurister av om det Norwegian gjør er streikebryteri eller ikke.

De aller fleste peker også på at siden det ikke er noe lovgivning mot streikebryteri er det praksis og avtaler som reglene bygger på, og at det til slutt er Arbeidsretten som eventuelt må gjøre en vurdering.

– Norwegian har rett når de sier at det ikke er Norwegian Air Shuttle som streiker. Det er pilotene i det selskapet som de leier piloter fra, som er i streik, sa advokat og arbeidsrett-ekspert Sverre Langfeldt til E24 da streiken brøt ut.

Andre mener at Norwegian må regnes som én enhet, og at selskapet derfor ikke kan argumentere for at det bare er en del av selskapet som er i streik.

– Jeg mener at det ikke er så veldig tvilsomt at dette er streikebryteri, sa partner Knut-Marius Sture i advokatfirmaet Arntzen de Besche.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå