Den nye Sapa-sjefen: – Vi ligger godt foran planen

Egil Hogna (44) tar over arbeidet med å spare én milliard i Sapa. Han får et solid utgangspunkt.

<p><b>NY JOBB:</b> Egil Hogna er påtroppende Sapa-sjef.<br/></p>

NY JOBB: Egil Hogna er påtroppende Sapa-sjef.

– Nå har jeg ikke formelt begynt enda, men jeg har skjønt at vi ligger godt foran planen når det kommer til å hente ut den milliarden. Og jeg må si at jeg er imponert over det Svein Tore Holsether og den eksisterende ledelsen har gjort når det gjelder integrasjon og det å sy sammen et velfungerende selskap, sier Egil Hogna til E24.

Tirsdag ble det klart at 44-åringen tar over som ny konsernsjef i Sapa den 1. september. Den tidligere Yara-konserndirektøren tar over for Svein Tore Holsether, som går motsatt vei og blir toppsjef i kunstgjødselprodusenten en drøy uke senere.

En av Holsethers oppgaver har vært å realisere synergieffekter på én milliard kroner, en målsetning som ble uttalt i forbindelse med opprettelsen av det felleseide selskapet i 2012.

Ifølge den opprinnelige tidsplanen skal målet nås innen utgangen av 2016. Hogna ønsker ikke å spekulere i om det er mulig å nå målet før fristen.

– Når man slår sammen to selskaper skal man alltid hente ut noen synergier, men det markerer samtidig oppstarten av en kontinuerlig forbedringsprosess. Vi ser på resultatene at Sapa har blitt mye bedre, men samtidig er det mer som må gjøres i årene som kommer. Selv liker jeg ikke tanken på å avslutte noe, og ser mer på det som å gå inn i en ny fase, sier han.

Lang erfaring

Hogna har lang erfaring innen nedstrømsindustri.

Den nye Sapa-sjefen er utdannet innen industriell økonomi ved NTNU, og har videreutdanning fra Insead i Frankrike.

Han har i etterkant av dette jobbet i konsulentselskapet McKinsey, før han begynte i Hydro i 1999. Etter å ha arbeidet i flere stillinger i Hydro-konsernet ble han med på lasset da Yara ble børsnotert i 2004. Han har der hatt flere lederstillinger, blant annet som leder for nedstrømsvirksomheten de siste seks årene.

Denne virksomheten har ansvar for salg og markedsføring globalt, og Hogna tror at han kan dra veksler på erfaringen herfra i den nye jobben.

– For omtrent et år siden traff jeg tilfeldigvis Holsether på en konferanse, og vi fant ut at vi hadde mye til felles. Begge ledet globale virksomheter, vi jobbet tett med kundene våre samtidig som vi ikke leverte helt til konsumentene. Både Yara og Sapa har ganske store markedsandeler i Europa, og er globalt ledende innenfor sin industri, ramser han opp.

– Mindre eksponert mot svingninger

Sapas globale tilstedeværelse, med rundt 100 fabrikker i rundt 40 land, innebærer at selskapet er eksponert mot lunefulle økonomiske skifter verden over, nå sist representert ved den Kina-drevne nedgangen i råvarepriser og på verdens børser.

Kort oppsummert går det bra for Sapa i Nord-Amerika, litt tråere i Syd-Europa og tregest i Asia.

Sapa har syv fabrikker i Asia, hvorav tre er i Kina. Det relativt beskjedne omfanget, gjør i kombinasjon med den internasjonale erfaringen at Hogna ikke mister nattesøvnen tross svingningene i markedet.

– Min erfaring etter å ha ledet nedstrømsvirksomhet de siste seks årene, er at nedstrøm er mindre eksponert enn oppstrøm mot spesielt de store svingningene i råvaremarkedene. Dette skyldes at man ikke er direkte eksponert mot energipriser, metallpriser og så videre, det man gjør er eksponert mot et sluttkundemarked. I sum betyr det at svingningene blir mindre, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå