Slik fanger du hodejegernes oppmerksomhet

Du kan med små grep gjøre deg mer attraktiv for hodejegere og rekrutteringsselskaper. Finn ut hvordan de skal finne tak i deg.
<p><b>Slik finner hodejegere jobbsøkere.</b> Rekrutteringsselskaper benytter seg av flere teknikker for å finne de beste hodene til nye stillinger.<br/></p>

Slik finner hodejegere jobbsøkere. Rekrutteringsselskaper benytter seg av flere teknikker for å finne de beste hodene til nye stillinger.

Skjulte tegn i jobbjakten. Du kan med enkle grep fange hodejegerens oppmerksomhet om du er på jakt etter ny jobb.

Det er ikke alle som annonserer at de er på jobbjakt, ei heller kontakter rekrutteringsselskaper eller andre arbeidsgivere. De kan være redd for å skade omdømme og arbeidsforholdet hos sin nåværende arbeidsgiver. 

Les også:Slik blir du en jobbvinner

– Arbeidsgivere og hodejeger er hele tiden på jakt etter folk som går fra å være passive til aktive arbeidssøkere, sier daglig leder og seniorkonsulent Erlend Emil Holmsen i rekrutteringsselskapet Headhunt.

Han sier videre at de er på jakt etter tegn. Disse tegnene finner vi på sosiale medier. Men det er svært sjelden noen poster «Jeg leter etter ny jobb» i sine statusoppdateringer, så man må se etter andre små tegn.

Blir mer synlige:

Her er noen av tegnene på at man er på jobbjakt. Hvis du vil bli «funnet» bør du i allefall gjøre noe av dette.

<p><b>Sosiale medier i jobbjakten.</b> – Headhunt leter etter jobbsøkere blant brukere av sosiale medier, sier daglig leder og seniorkonsulent Erlend Emil Holmsen i Headhunt.</p>

Sosiale medier i jobbjakten. – Headhunt leter etter jobbsøkere blant brukere av sosiale medier, sier daglig leder og seniorkonsulent Erlend Emil Holmsen i Headhunt.

  • Nytt bilde på sin sosial profil (Facebook, LinkedIn, Twitter mm). Gjerne et med mer seriøst karakter.
  • En rekke nye anbefalinger om personen på hans eller hennes profil på LinkedIn stømmer inn.
  • Overskrifter og sammendrag på Linkedin justeres.  Kontaktdetaljer blir oppdatert og mobiltelefonnummer blir lagt til.
  • Man forandrer epostadresser fra jobbmail til gmail, hotmail eller lignende.
  • Personene har kanskje akkurat opprettet en Twitterprofil. Nå skal kandidaten mene noe i det offentlige rom, og vise seg mer frem.
  • Man poster meninger eller refererer til medieoppslag om seg selv på sin profil.


Men husk samtidig på at dette kan din nåværende arbeidsgiver også se...


Les også:Springbrett til fast jobb   


Slik tar hodejegere kontakt. – Vi er helt ærlige med de og forteller dem om hva vi jobber med og hvordan deres navn har krysset oss. Noen ganger må vi verne kilder, og da sier vi også det, at vi ikke kan fortelle om hvordan vi fikk tak i navnet, sier Holmsen.

Blir du oppringt av en hodejeger er det bare å oppføre seg helt normalt.

De kan ikke gjøre annet enn å kanskje hjelpe til med en bedre jobb eller gi flere fordeler enn vedkommende har i sin nåværende. Du vil i hvertfall ikke få tilbud om den samme jobben eller de samme eller lavere betingelser.

<p>– Vær aktiv på sosiale medier, sier Guri Larsen i Adecco Search &amp; Select.<br/></p>

– Vær aktiv på sosiale medier, sier Guri Larsen i Adecco Search & Select.

Les også:Jobbsøke-boom fra studenter

Nettverk teller. Rekrutterings- og bemanningsselskapet Adecco er tilknyttet en rekke nettverk. De deltar i både sosiale nettverk som Linkedin, til de mer fagligorienterte som Econa for økonomiutdannede og Tekna for de med ingeniørutdannelse.

– Vi ønsker å komme i kontakt med flest mulig for å finne de mest kompetente jobbsøkerne, sier direktør for Adecco Search & Select, Guri Larsen.

Larsen konstaterer at sosiale medier er en viktig arena for rekruttering.


Les mer: Mer om jobbsøking, hvordan du skriver søknad, CV med mer, finner du i
Jobbsøkerskolen


Jobbsøkere er stadig mer kresne.

<p><b>Internett skapte en ny arena for rekruttering.</b> Internett har gjort rekrutteringen smidiger, sier rekrutteringsrådgiver Pål Espen Tørisen.</p>

Internett skapte en ny arena for rekruttering. Internett har gjort rekrutteringen smidiger, sier rekrutteringsrådgiver Pål Espen Tørisen.

– Utfordringen er ikke lenger å finne folk, men å selge inn den jobben du tilbyr til de du oppsøker. Ettersom valgmulighetene har økt har arbeidstakere blitt mer kresne på jobb-bytte, sier rekrutteringsrådgiver Pål-Espen Tørisen i Aspiranza.

Han sier videre at ettersom alle er å finne på internett, har prosessen med å sammenkoble de som ønsker ny jobb og de som trenger nye ansatte blitt enklere.

Kartlegging av både bedrifter, bransjer og ansatte har blitt en mer håndterlig prosess for både arbeidsgivere- og takere.

Tørisen er imidlertid oppgitt av at enkelte kaller seg hodejegere ved å kun legge ut stillingsannonser. Er du hodejeger må du gjøre aktive søk utover det.

Følg Dine Penger på Facebook!

Alle hodejegerne mener en god Linkedin-profil er stadig viktigere. Der er mulighetene gode for å vise seg frem, og synligheten av din evner forsterkes gjennom anbefalinger. I dag er det rundt 500.000 nordmenn som benytter seg av nettverket. En god kompetanseprofil blir viktig.

Les mer om hvordan du bruker Linkedin best her:Slik får du mest ut av din «CV» på nett




Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå