Blogger Caroline Berg Eriksen får 50.000 for å omtale en bok

Toppblogger Caroline Berg Eriksen bidrar så godt til boksalget at Storytel betaler henne 50.000 kroner for ett blogginnlegg.


<p>GRUNN TIL Å GLISE: Toppblogger Caroline Berg Eriksen skriver om lydbøker i hver ferie, og tjener fett på det. Her under et VGTV-intervju tidligere.</p>

GRUNN TIL Å GLISE: Toppblogger Caroline Berg Eriksen skriver om lydbøker i hver ferie, og tjener fett på det. Her under et VGTV-intervju tidligere.

Caroline Berg Eriksen får 50.000 for hvert enkelt sponsede blogginnlegg hun lager om lydboktjenesten Storytel, skriver Dagens Næringsliv.

Toppbloggeren har laget fem slike innlegg, i tillegg til innlegg på Instagram. Bloggerne som får betalt av Storytel legger ved en egen kampanjekode, merket med deres navn, som gir leserne én testmåned og Storytel muligheten til å måle effekten av bloggmarkedsføringen, skriver avisen.

Berg Eriksen har i flere år vært en av Norges mest populære og mest leste bloggere. Lesertallene har resultert i at 27-åringen er Norges best betalte blogger. Hun har også jobbet som programleder og vært deltager i TV 2 programmet «Skal vi danse».

Nettdomenet carolinebergeriksen.no er registrert på selskapet TREASURES AS. Ektemannen, Lars Kristian Eriksen, står oppført som daglig leder og styreleder i selskapet.

I 2013 hadde hun ifølge skattelistene 1.043.258 kroner i inntekt. Ektemannen tjente totalt 1.285.955. I 2012 omsatte selskapet deres for 3,3 millioner kroner.

1 av 6 rekruttert av bloggere

Den hurtigvoksende lydboktjenesten Storytel har rekruttert 5000 av sine 30.000 abonnenter gjennom norske bloggprofiler, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har god erfaring med bloggerne, som på en troverdig måte har vist frem lydbokappen vår slik de bruker den – med bilder og beskrivelse, sier daglig leder i Storytel, Håkon Havik.

Storytel tok først kontakt med Eriksen etter hun selv hadde omtalt Storytel uoppfordret, ifølge Havik.

– Dette er en tjeneste som jeg personlig virkelig har stor nytte av. Jeg har alltid elsket å lese bøker, men med årenes løp har timeplanen rett og slett ikke tillatt meg tiden til dette lenger, sier Eriksen til DN.

Millioninvesteringer

Årsregnskapet til Storytel AS viser en omsetningsvekst på 18 millioner fra 2014 til 2015 – fra to til 20 millioner kroner. Selskapet ble stiftet i februar 2014. Driftsresultatet er dog negativt – på 3,5 millioner kroner.

I årsberetningen står det at det «må sees i sammenheng med høye markedsføringskostnader for å etablere selskapet på det norske markedet».

Eksperter VG snakket med tidligere i år, beskriver toppbloggerne som profesjonelle, kommersielle aktører, som tjener penger på at du handler på nettet.

Thomas Moen er bloggekspert i og merkevaresjef i United Influencers. Til VG sa han at mannen i gaten ville blitt overrasket om man visste hvor mye penger annonsører spytter inn i blogguniverset.

– Det investeres mye penger. Flere millioner kroner årlig. Det er mange profesjonelle, norske bloggere. Det har blitt et profesjonelt marked, sa Moen.

Tre inntektskilder

Ifølge eksperten har bloggerne tre inntektskilder. Den første, og vanligste, er såkalt bannersalg på bloggene sine. Hver gang noen går inn på bloggen og ser banneret, får bloggeren betalt.

– Jeg vet om bloggere som får fem øre pr. sidevisning, sier Moen til VG.

For en blogg med 50.000 daglige sidevisninger, betyr det at bloggeren får 912.500,- årlig.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå