– Vi har følt oss maktesløse

Over halvparten av staben ved Star Tours kundeservice i Oslo mister jobben. I stedet ansetter selskapet billigere norsktalende arbeidere i resten av Norden.



<p><b>ENDRER NAVN:</b> Star Tour går gjennom en endringsprosess, og endrer nå navn til Tui.</p>

ENDRER NAVN: Star Tour går gjennom en endringsprosess, og endrer nå navn til Tui.

– Det er veldig trist, og jeg sitter igjen med en følelse av stor skuffelse, sier en av de ansatte som nå har blitt sagt opp i Star Tours kundeserviceavdeling i Oslo, til E24. Personen ønsker ikke stå frem med navn.

– Selv om de har gjort dette ryddig, er vi uenige i konsernledelsens beslutning. Vi har følt oss helt maktesløse, og fått veldig klar beskjed om at det ikke var noe som kunne rokke på den beslutningen. Det var ikke noe vi kunne gjøre.

Oppsigelsene gjelder ansatte i kundeserviceavdelingen ved Star Tours hovedkontor på Stabekk i Bærum.

Disse jobber blant annet med salg, sosiale medier, og generell håndtering av kunder.

Flere av stillingene skal flyttes til Danmark.

På Star Tours hjemmesider ligger det nå en rekke utlyste stillinger for såkalte reisekonsulenter, først og fremst i København. To av dem annonserer med at de ser etter norsktalende ansatte.

Totalt skal det være snakk om 15–20 ansatte som har mistet jobben, i en avdeling med drøye 30 ansatte.

Flere har vært i selskapet i mange år, og har hatt faste stillinger. Andre er unge med deltidsstillinger, får E24 opplyst av de ansatte.

– Dårlig stemning

Også en annen av ansatte som har mistet jobben uttrykker skuffelse:

– Det har vært dårlig stemning på kontoret nå. Ingen av oss har fått tilbud om å gå ned i lønn for å kunne fortsette å jobbe. Det har vært dårlig tillit til ledelsen over lengre tid. Mange er nå redde for ytterligere kutt.

Ingen ansatte E24 har snakket med ønsker å stå frem ved navn, fordi de er redd det vil kunne ødelegge fremtidige jobbmuligheter i reiseselskapet.

Ifølge de ansatte E24 har snakket med, ble de varslet om oppsiger i april. Siden har de fått tilbud om karrierehjelp for å komme seg videre.

Mer digital handel

Kommunikasjonsansvarlig i Star Tour, Nora Aspengren kan bekrefte at de har sagt opp mange ansatte ved deres kundeserviceavdeling i Norge.

– Dette er en prosess som begynte for noen måneder siden, og som innebærer at vi har gjort endringer i kundetjenesten vår, hvor vi nå slår oss mer sammen nordisk enn før. Endringene gjøres for å møte et reisemarked i stadig endring, der eksempelvis 80 prosent av kundene våre handler digitalt.

– Det skyldes både høye lønninger her i Norge og at vi vil optimalisere kundetjenesten vår ved å gjøre den så effektiv som mulig.

– Kan dere ikke optimalisere kundetjenesten ved å beholde de ansatte i Norge?

– Vi gjør en nordisk omstilling for å optimalisere kundetjenesten i alle land. Nå kan en som ringer få hjelp fra flere av landene. Behovet kan for eksempel være større i Sverige, så vi må legge innsatsen der det er mest hensiktsmessig.

– Har de ansatte blitt tilbudt lavere lønn for å bli?

– Jeg kan ikke kommentere spesifikke tilbud, dessverre.

– Tøft for de ansatte

Hun kan ikke bekrefte konkret antall oppsagte ansatte søndag, men at årsverkene i avdelingen har blitt kuttet fra 35 til 21.

Ifølge Aspengren har noen ansatte allerede sluttet, mens andre fortsetter ut året.

– Det er klart tøft for de ansatte, og spesielt de som har jobbet lenge for oss. Det er synd å miste gode kolleger.

Alle ansatte har fått tilbud om å fortsette i sin stilling i enten Stockholm, København eller Helsinki, opplyser hun.

I fjor sommer ble det kjent at Star Tour skulle endre navn. Nylig startet arbeidet med å fase ut det gamle navnet, skriver Aftenposten.

Nå skifter de navn til TUI sammen med danske Star Tour, svenske Fritidsresor og finske Finnmatkat, den nordiske reisearrangøren Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.

TUI Group er et av verdens største reisekonsern med rundt 30 millioner reisende årlig fordelt på 31 reiseoperatører.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå