Ukjent norsk suksess med en milliard kunder

Sørger for at avisen skriver om akkurat det du liker.


<p><b>TILPASSER SEG DEG:</b> Cxense-sjef Ståle Bjørnstad (t.h) og teknologi-direktør Aleksander Øhrn skaper et produkt som gjør at avisenes nettforsider har saker tilpasset hva akkurat du liker.</p>

TILPASSER SEG DEG: Cxense-sjef Ståle Bjørnstad (t.h) og teknologi-direktør Aleksander Øhrn skaper et produkt som gjør at avisenes nettforsider har saker tilpasset hva akkurat du liker.

Cxense er et ukjent norsk selskap, som nettopp passerte en milepæl: En milliard kunder.

På fem år har Cxense gått fra intet, til å bli en verdensledende leverandør av datapakker til verdens mediehus og online-butikker.

De leverer programmer som gjør at forsiden på nettavisen du leser, har flere saker på forsiden, som er der fordi du er interessert i dem: En forside som er laget for å tilfredsstille akkurat det du ønsker å lese om.

– Vi leverer til en av Amerikas største medier, USA Today. På forsiden har de to saker som alltid er satt til det du spesielt er opptatt av, sier Cxense-sjef Ståle Bjørnstad.

– Hvordan vet du hva jeg er opptatt av?

– Vi hjelper kundene å personalisere produktene sine. Det gjør vi ved å se på hvilke artikler du leser. Så når du går inn på avisens nettsted, bruker vi dine lesevaner til å gi deg flere artikler av det du er interessert i.

Utvannes?

– Risikerer man ikke da at folk bare lever i sin egen boble og at redaktøransvaret for å gi folk et helhetlig nyhetsbilde, utvannes?

– Jeg tror de fleste medier ser den utfordringen og finner en balanse mellom det vanlige nyhetsbildet og artikler du tilbys spesielt.

– Hvilken avis har størst innslag av saker leserne er opptatt av?

– Uten tvil Winnipeg Free Press, hvor de fleste artiklene på forsiden er tilpasset den enkelte leser.

– Så leser du mye om kanadisk ishockey på det nettstedet så inneholder forsiden du leser mye hockey-stoff?

– Ja, det er slik det fungerer. Folk slipper å få tilbud om ting de ikke er interessert i.

– Det gjør at vi nå har passert en milliard brukere, sier en av Cxenes' gründere, selskapets teknologidirektør Aleksander Øhrn.

150 ansatte

Vi sitter sammen med Ståle Bjørnstad og Aleksander Øhrn i deres hovedkontor ved Solli plass i Oslo.

De har utviklingskontorer i Oslo, Stockholm, Melbourne og russiske Samara – og salgs- og servicekontorer i en rekke byer over hele verden. Selskapet har 150 ansatte, hvorav 40 jobber i Oslo.

Øhrn sier de ikke får opplysninger fra kundene om hvem brukerne, utover enkel demografisk informasjon som kjønn og alder eller forretningsdata som abonnementsstatus

– Og i motsetning til en del andre, blant annet Google, deler vi ikke informasjonene med andre. Vi tjener penger på å gi kundene et godt produkt, vi tjener ikke penger på å selge informasjonen om brukerne videre til andre medier eller andre kunder.

– Dere kan tilpasse annonsene på samme måte?

– Ja, det er riktig, men det gjøres ikke i samme omfang. Av 300 medier vi jobber for, er det 100 av de vi også leverer tilpassede annonser.

– Leser jeg om fluefiske, så får jeg annonser om fiskeutstyr?

– Ja, det er riktig.

– Det er greit om dere luker vekk irriterende annonser, for eksempel fra Dublin etter at jeg har kommet hjem fra Dublin?

Skal ikke irritere

 <p><b>PROFILERT KUNDE:</b> Wall Street Journal er på Cxenes' kundeliste. Her fra papirutgave. <br/></p>

PROFILERT KUNDE: Wall Street Journal er på Cxenes' kundeliste. Her fra papirutgave. 

– Vi er veldig opptatt av at vi ikke skal tilby annonser som irriterer brukerne. Når det gjelder Dublin-eksempelet, treffer nok det Google mer, da de også leser e-posten din og kan tilby annonser fra steder du har bestilt tur til, sier Øhrn.

– Når jeg to sekunder etter jeg bestilte hotell og en tur til New York får en annonse om hotellet jeg nettopp bestilte, så oppleves det som støy. Da bruker folk fort ad bloc og det er ikke bra, sier Bjørnstad.

Mange medier inngår avtale med Google om å bruke dem som plattform for å nå ut til mange lesere.

– Google fremstår som vinnerne og mediene som bruker dem får økt trafikk og dermed flere annonser?

– Ja, men det gjør at mediene gir fra seg informasjon om brukerne til Google. Det er heller ikke gitt at Google etter hvert vil kutte ned på prosentandelen mediene får ut av avtalen.

 <p><b>PÅ EIERSIDEN:</b> Tidligere Fast-sjef John Markus Lervik.<br/></p>

PÅ EIERSIDEN: Tidligere Fast-sjef John Markus Lervik.

Måler

Han sier at de kan måle om de har lykkes.

– Leserne av USA Today bruker lengre tid på lesning av den avisen, enn de gjorde før. Det gjør at avisen får mer engasjerte lesere og mer annonser enn før – og tjener mer penger.

Selv om ikke så mange ennå har hørt om selskapet, har en del trolig hørt om John Markus Lervik.

Han var geniforklart gründer og sjef i IT-raketten Fast. De senere årene er han mer kjent for å ha blitt dømt til to års fengsel for å jukse med regnskapene.

Han har alltid bestridt å ha gjort noe ulovlig.

Cxense er Lerviks nye, og ukjente, suksess.

– Jeg synes det er ganske kult og imponerende at vi hadde gründere som for fem år siden så potensialet i dette: La oss hjelpe leserne til å lese om det de er interessert – og tjene penger på det. Nå hjelper vi en milliard, sier Bjørnstad.

Noen milliard-sjappe er det ennå ikke blitt, men omsetningen er kommet opp over 100 millioner kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå