Utbrent av jobb-stress

Tidligere TV 2-værdame Benedikte Rasmussen (40) stresset så mye på jobb at hun ble utbrent. Nå har hun lært seg å håndtere stress.

<p><b>ÅPEN:</b> Først da Benedikte Rasmussen snakket åpent om sin utbrenthet, oppdaget hun hvor vanlig det er.</p>

ÅPEN: Først da Benedikte Rasmussen snakket åpent om sin utbrenthet, oppdaget hun hvor vanlig det er.

I ti år meldte hun været på TV 2, samtidig som hun var heltidsansatt ved Storm Weather Center. Til slutt ble det for mye.

- Det begynte med de vanlige stress-symptomene. Hyppig hodepine, stiv nakke og magesmerter. Etter hvert fikk jeg nedsatt appetitt og dårlig nattesøvn.

Med nye øyne

Også den mentale tilstanden endret seg.

- Jeg så på egeninnsats med nye øyne. Opplevde jeg press på jobb, hevet jeg bare innsatsen og jobbet hardere, men uten å feire gode prestasjoner.

I dag jobber Rasmussen fulltid i Trygg forsikring. I tillegg driver hun enkeltmannsforetak og holder foredrag med boken sin, «Fra en utbrent til en annen». Arbeidstimene teller nesten 50 per uke.

- Hvordan har du lært deg og håndtere stress?

- Jeg har blitt ekspert på egen kropp, og merker når jeg begynner å stresse. Som leveregel unngår jeg situasjoner med tidspress. Dukker de opp, fokuserer jeg på å stresse ned. Bare det å bli bevisst på å roe seg, hjelper.

Hjerteinfarkt-risiko

En analyse publisert i tidsskriftet «The Lancet Medical Journal» slår fast at de som stresser på jobb har opptil 23 prosent høyere risiko for hjerteinfarkt.

Undersøkelsen omfattet nesten 200.000 mennesker fra syv europeiske land.

Forskerne definerte jobbstress som en kombinasjon av høye krav fra arbeidsgiver, i kombinasjon med liten frihet til å kunne foreta egne beslutninger om hvordan og når arbeidet skulle gjøres.

Stressforsker Are Holen ved NTNU, mener vi har godt av at jobben stiller krav til oss, så lenge kravene er av en «passe» mengde. Problemene oppstår først når kropp og sinn ikke får slappet av eller hentet seg inn igjen.

- Stress er en overlevelsesmekanisme utviklet for å takle utfordringer. Den skjerper oss, sier han.

Professor Thor Edvardsen ved UiO sier det kan være vanskelig å skille mellom følelsen av stress og faktisk stress.

- Det er selve følelsen av stress som er farlig, den medfører et høyere adrenalinnivå og hjertebank.

Her er ekspertenes beste råd mot jobbstress:

1. En positiv forventning til utfallet av situasjonen vil dempe stressresponsen. Høyt stressnivå på dagen er greit hvis vi kommer oss nedpå til kvelden.

2. Stå opp og legg deg til faste tider. Søvn er vår viktigste kilde til å hente oss inn igjen. Hvis stressbelastningen ikke forstyrrer døgnrytmen blir den oppfattet som positiv trening for kropp og hjerne.

3. Demp inntaket av koffein i perioder hvor belastningen er stor. Du får en kraftigere effekt av koffein i perioder med mye stress.

4. Meditasjon reduserer stressnivået i kroppen og har en positiv effekt på indre organer, hjernen og følelseslivet.

5. Bevegelse og trening forebygger og reduserer stress. Om treningen er stressende i seg selv, er ettereffekten av treningen at stressnivåene går ned.

6. Organiser tiden din slik at du får variasjon i hverdagen når det gjelder arbeidsstillinger og måten du gjør oppgavene på.

7. Gode samtaler med venner og familie betyr mye. Snakk om ting som bekymrer deg og reflekter over tilværelsen.

8. Ta deg tid til å koble om, ikke nødvendigvis av. Velg det som gir deg positiv energi, som natur- eller kulturelle opplevelser, lek, meditasjon og fysisk aktivitet.

9. En god latter kan redusere stressnivået. Latterkulen mobiliserer kroppen og gir utløp for anspenthet.

<p><b>PENGA ELLER LIVET:</b> Stress ned. Du lever ikke for å jobbe, men jobber for å leve,</p>

PENGA ELLER LIVET: Stress ned. Du lever ikke for å jobbe, men jobber for å leve,

10. Fokuser på én ting av gangen. Sett deg mål, prioriter hvilke som er viktigst og sett av tid til å nå dem.

Kilder: Professor og stressforsker ved NTNU, Are Holen, professor Hege Randi Erikssen ved Universitetet i Bergen, stressforsker Anette Harris ved Universitetet i Bergen, psykologspesialist Rune Olsen i Studenthelsetjenesten ved Blindern og forbundsleder Eilin Ekeland i Norsk Fysioterapeutforbund.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå