Dette kan Volkswagen-skandalen koste

Volkswagen har satt av 61 milliarder kroner til å håndtere utslippsskandalen, men analytikere spår at regningen kan bli betraktelig høyere.


<p><b>SOLID REGNING:</b> I tillegg til bøter fra regjeringen må Volkswagen (VW) ta en stor kostnad ved å tilbakekalle opptil 11 millioner biler på verdensbasis. Her er logoen til den tyske bilprodusenten ved Puebla, nær Mexico City.</p>

SOLID REGNING: I tillegg til bøter fra regjeringen må Volkswagen (VW) ta en stor kostnad ved å tilbakekalle opptil 11 millioner biler på verdensbasis. Her er logoen til den tyske bilprodusenten ved Puebla, nær Mexico City.

En analyse gjennomført av Credit Suisse viser at skandalen i Volkswagen kan koste 86 milliarder dollar, altså 720 milliarder norske kroner, ifølge CNN.

Velrenommerte New York Times siterer eksperter på at erstatninger og søksmål alene kan koste den tyske bilgiganten ikke mindre enn 35 milliarder euro, vel 328 milliarder i norske kroner.

Dersom analytikerne har rett, vil de 61 milliarder kronene Volkswagen har satt av til å håndtere skandalen være altfor lite.

Volkswagen svarer at summene bare er spekulasjoner:

– Det er for tidlig å gi et estimat, sier Volkswagen-talsperson John Schilling til CNN.

Til sammenligning endte BP-skandalen i 2010 opp på rundt 53,8 milliarder dollar, eller 451 milliarder kroner etter katastrofen i Mexico-gulfen, skriver samme nyhetskanal.

Investeringsstopp

Tirsdag kom også nyheten om at Volkswagen lukker igjen lommeboken.

– Vi vil vurdere alle planlagte investeringer, og det som ikke er absolutt nødvendig vil blir kansellert eller utsatt, sa rykende ferske Volkswagen-sjef Matthias Müller til 20.000 ansatte ved bilprodusentens hovedkontor tirsdag, gjengitt av Bloomberg.

– Det er derfor vi vil justere vårt effektivitetsprogram på nytt. Jeg vil være fullstendig klar: Dette vil ikke bli smertefritt, sa han.

Uttalelsene er det første klare signalet fra ledelsen om at utslippsjukset kan ramme arbeidsplasser i selskapet.

Fall i salget?

Utover direkte kostnader, er det sannsynlig at selskapet vil oppleve et fall i salget. Også kostnader knyttet til ripen i merkenavnet vil trolig koste dyrt.

I tillegg til bøter fra regjeringen, må Volkswagen tilbakekalle 11 millioner biler globalt.

I forrige uke skrev E24 at den norske Volkswagen-importøren Møller i Norge mener det vil ta én til to timer å utbedre hver bil.

Etter det E24 kjenner til betaler fabrikken rundt 650 kroner per time på verksted i såkalte garantisaker.

Når det da er snakk om 11 millioner biler som er rammet av dieseljukset på verdensbasis, tilsier et grovanslag at bare verkstedregningen vil komme på minst 11 milliarder kroner for Volkswagen. Da har vi ikke regnet med eventuelle merkostnader for overtid (arbeidet skal utføres raskt journ.anm.), kostnadene Volkswagen har hatt for å finne en teknisk løsning for å fikse bilene og andre mulige kostnader.

Usikkerhet

Norske og utenlandske eksperter er forsiktig med å anslå hvor stor kostnaden kan bli.

– Det tør jeg ikke spå. Sorry, sier Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen.

Han påpeker at uansett hva det måtte koste, og til og med om VW går konkurs, vil produksjonsanleggene kunne fortsette (med nye aksjonærer journ.anm.) såfremt de klarer å produsere feilfrie biler.

Noen kostnader

Kostnadene ved bøter, søksmål og tilbakekallinger er vanskelig å anslå, men har potensial til å bli en snøball som vokser seg stor, skriver Associated Press, gjengitt av New York Times.

Her er noen poster som analytikerne trekker frem, ifølge Associated Press. Hvor stor den totale kostnaden vil bli avhenger av hvor store kostnadene blir knyttet til de ulike postene.

  • Finansielle kostnader
    Kostnadene ved bøter, søksmål og tilbakekallinger av biler er vanskelig å anslå, men har potensial til å bli en snøball. Marc-Rene Tonn, som er en analytiker ved Warburg Research, sier at de finansielle kostnadene til slutt vil kunne overstige 35 milliarder euro (329 milliarder norske kroner), skriver New York Times.

  • Salg
    Auto analytiker Ferdinand Dudenhoeffer ved Universitetet i Duisburg-Essen anslår at Volkswagen vil kunne oppleve at salget faller med opptil 10 prosent på verdensbasis neste år.

  • Aksjer
    Skandalen har ført til at Volkswagen-aksjen falt med rundt 40 prosent, noe som har kappet av 30 milliarder euro (rundt 250 milliarder kroner) fra selskapets markedsverdi. 

  • Markedsverdi
    En av de store kostnadene, som er vanskelig å tallfeste, er hva kostnaden blir av at merkevaren får en ripe i lakken.
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå