Ytterligere kutt i Aibel

Oljeserviceselskapet Aibel kutter ytterligere 290 stillinger i Norge.

<p><b>KUTTER:</b> Oljeserviceselskapet Aibel kutter ytterligere 290 stillinger i Norge.</p>

KUTTER: Oljeserviceselskapet Aibel kutter ytterligere 290 stillinger i Norge.

De største kuttene skjer i Rogaland, melder NRK. 115 ansatte mister jobbene sine på Forus og 75 mister jobbene sine i Haugesund.

Dagens meldte kutt kommer i tillegg til de allerede 230 som fikk oppsigelsesvarsel tidligere i høst. De forrige kuttene ble meldt 1. oktober og rammet da Aibel i Haugesund.

Før oktober har 480 arbeidsplasser forsvunnet i Aibel. Mengden oppdrag for selskapet er en stor del av bakgrunnen for de mange oppsigelsene.

– Årsaken er at vi justerer antall ansatte i forhold til den oppdragsmengden vi har. Vi er fortsatt en stor bedrift, men det er klart at vi merker dette veldig godt. Det er omfattende kutt, sier kommunikasjonsdirektør Bjørg Sandal i Aibel til E24.

Hun forteller at hun ikke kan utelukke nye kutt:

- Vi har ingen planer om ytterligere kutt, men samtidig våger jeg ikke å si at det ikke vil skje. Nå jobber vi steinhardt for å vinne nye oppdrag, sier hun.

Hun opplyser at dagens kutt gjelder for blant annet ingeniører, driftsledere og ledere som jobber med prosjekter.

- Toget fortsetter å rulle

Leder Hilde-Marit Rysst i fagforbundet Safe kjenner ikke til bakgrunnen for akkurat disse Aibel-oppsigelsene, men uttaler seg på et generelt grunnlag:

- Dette viser at det store toget med kutt i oppdrag og besparelser fortsetter å rulle. Jeg har ingen grunn til å tro at Aibel og andre leverandører ikke har ansatt folk i henhold til det behovet de hadde sett for seg, sier hun.

- Jeg mener det ikke er en bransje som oss verdig at oppdrag blir kuttet på en så uprofesjonell måte. Jeg vet ikke enda om dette er relatert til Statoil-oppdrag, men måten man utfører spareplaner på er uprofesjonell og uforutsigbar. Det skal ikke komme på et styrevedtak på en fredag, sier Rysst.

- Ikke bare Statoil

Bjørg Sandal forteller at det er vanskelig å slutte seg Rysst karakteristikker:

- Nei, det er ikke bare Statoil som gjør at vi får færre oppdrag. Andre av våre kunder gjennomfører også lignende kutt. Kostnadsnivået på oppdrag på norsk sokkel er høyt, og for både operatører og leverandører er det nødvendig å gjøre ting smartere ved å standardisere og effektivisere. Vi må peke litt på oss selv også, og se på hvordan vi kan forbedre oss selv, sier Sandal.

- Det tilbys relativt små oppdrag

Sandal forteller at også størrelsen på oppdragene blir redusert:

- På en del av kontraktene vi har har kundene våre justert volumet på oppdragene. Slik at vi ikke greier å sysselsette alle våre medarbeidere. Samtidig er det forholdsvis færre oppdrag i markedet. Det finnes oppdrag, men de er relativt små. Alle jobber med å redusere kostnadene sine, sier Sandal.





Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå