– Det skal være litt vondt å ta noen beslutninger
Philip Popescu Lindberg (32) gikk rett fra studiene til jobb i Orkla. Nå er han kåret til «årets markedsfører» i E24s Ledertalentene.
Nå kan du nominere ditt ledertalent for 2022!
For 14. gang skal E24 kåre årets ledertalent i norsk næringsliv.
Vi har nå åpnet for nominasjoner, og du kan nominere din kollega, leder eller venn her.
Høsten 2017 startet Philip Popescu Lindberg sitt siste år på Norges handelshøyskole.
Da han kom tilbake etter sommerferien, hadde alle studievennene fått seg jobb. Lindberg var på ferie, og hadde ikke tenkt på jobbsøking.
Han hev seg rundt, og da studieåret gikk mot slutten, hadde han landet jobben som junior produktsjef i Orkla.
I 2021 ble Lindberg forfremmet til produktgruppesjef, og i år er han vinner av kategorien «årets markedsfører» i E24s ledertalentkåring.
– Under intervjuet husker jeg man skulle si hva man hadde lyst til å jobbe med. Da hadde jeg lyst til å jobbe med tran. Tran er bra tenkte jeg. Det er noe folk har et forhold til, og man tar det litt mer seriøst enn sjokolade, sier Lindberg til E24.
– Fordi tran mer seriøst?
– Ja, eller på en eller annen måte så er det litt mer seriøst, sier en latterfull Lundberg.
32-åringen endte opp med ansvaret for Smash og sjokoladebarer, noe han i utgangspunktet ikke hadde det største forholdet til.
– Jeg fant raskt ut at det var veldig gøy og spennende å få jobbe med produkter som folk virkelig elsker og har et forhold til. Det er litt mindre seriøst, og gjør at det er mer rom for å tulle og tøyse mer, noe som passer meg veldig bra.
Spiller i band på fritiden
Da 32-åringen ble forfremmet til produktgruppesjef med personalansvar, samt overordnet ansvar for sjokoladekategorien til selskapet, synes han tilvenningen var overveldende.
– Heldigvis var det ganske mange mennesker og mange støttefunksjoner her. Det har vært ganske trygge rammer, og da ble alt med en gang mye enklere, sier han.
Lindberg har siden ungdommen vært drevet av det kreative. Før økonomistudiet tok han en bachelor i musikk.
På fritiden spiller han synth i bandet «Svømmebasseng» sammen med fem barndomsvenner.
– Det er den store gulroten i hverdagen. Selv om det er veldig stas å jobbe i Orkla, så blir det en enda større glede å få spille musikk, og det å drive med noe kreativt, sier han.
Men å spille i bandet på fulltid har markedsføreren ingen planer om med det første.
– Da tror jeg gleden med musikken hadde forsvunnet, fordi det hadde blitt mer som en jobb og mye mer stressende, sier Lindberg og legger til:
– Jeg har alltid vært glad i musikk, så da jeg begynte å studere musikkproduksjon var egentlig planen å dyrke denne hobbyen så god som den kan bli, før jeg liksom skulle bli voksen å gjøre noe «seriøst».
Det skal være litt vondt å ta noen beslutninger
Under studieløpet fant Lindberg ut at markedsføring var en morsom retning å utforske. Der fikk han muligheten til å være kreativ samtidig som han drev med tall.
I lederrollen håper Lindberg at hans ansatte ser på han som likeverdig.
Sparringpartner
– Jeg håper og tror at jeg har en ganske flat struktur og er uformell. Det skal ikke være stressende å se meg. Vi er et team, som jeg tilfeldigvis er så heldig å få lov til å lede, sier Lindberg.
Han ser på seg selv som en sparringpartner, som ønsker å få det beste ut av andre. Da synes han det er viktig å få folk til å føle seg trygge. Blant annet ved å ha det gøy på jobben.
– Det er lov å tulle og tøyse, selv når det går til helvete med markedsdataen fordi Freia har skrudd ned alle storplatene sine til 19,90. Vi kan ikke ha begravelsesstemning fordi om. I tillegg skal man føle at man kan bli hørt, og man skal tilrettelegge, sier Lindberg før han legger til:
– Personer jobber på ulike måter og presterer på ulike måter, så da gjelder det å være åpen for det, sier han.
For å skape en trygghet prøver Lindberg å lytte og vise sine ansatte at det er greit å gjøre feil.
– Det skal være litt risiko involvert av og til. Det skal være litt vondt å ta noen beslutninger, og da er det helt greit dersom det ikke går veien, men vi kan kanskje prøve å ikke gjøre akkurat den samme feilen mange ganger, sier 32-åringen.
Selv om han er opptatt av at det er lov å feile blant sine ansatte, har han en annen innstilling til seg selv.
– Det er veldig rom for å gjøre feil, men jeg er ikke så glad i å gjøre det selv.
Å bli nominert og å vinne «årets markedsfører» i E24s Ledertalent-kåring gjør 32-åringen veldig stolt, men han legger ikke skjul på at han er redd for at det skaper et visst press.
– Det er nesten så man får litt «impostersyndrom». At man føler sånn «oi herregud, det var jo veldig mye å skulle forsvare.» Nå kan jeg liksom ikke ta feil lenger fordi folk vil forvente at jeg skal være veldig kunnskapsrik.
Han har utmerket seg helt fra han startet i Orkla i 2018. Det første Lindberg gjorde var å bygge Nidar til å bli et eget merke, noe det tidligere ikke har vært.
– Jeg fikk ansvaret for å utvikle merkeposisjonen og identiteten, samtidig som jeg fikk lage reklamefilmene selv. Jeg hadde aldri sett for meg at jeg fikk gjøre så mange fete ting da jeg gikk inn dørene her, og det er nok det jeg er mest stolt over, sier han.
Han tror én ting er viktig for å trives og lykkes i jobben.
– Man må tørre å tro på seg selv, ta sjanser og litt plass der det faller seg naturlig. Det er ingen som vet hundre prosent hva som bør gjøres til enhver tid, og selv sjefen kan ta feil. Så har du troen på noe, og rasjonale er på plass, må du bare gå for det, avslutter Lindberg.
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Sluttet på skolen som 14-åring: – Jeg har lært mye om ledelse fra dataspill
Foodorasjefen: – Det var en aha-opplevelse for meg
Jonas har gjort kometkarriere i Google: – Handler om å jobbe smart
Kjenner du årets ledertalent? Nå kan du tipse oss!
Anne (34) er «årets selskapsbygger»: Flyttet alene til Tyrkia for å starte som gründer