– Det er litt for sent å være aktiv på LinkedIn først når du søker jobb

Toppsjefer som Anders Opedal og Nicolai Tangen bruker nå LinkedIn aktivt til å markedsføre egne organisasjoner. Her er rådene til hvordan du selv kan bli synlig på jobbplattformen.

Alisa T. Jensen mener stadig flere i lederstillinger i Norge er på LinkedIn, men at veldig mange av dem ikke utnytter mulighetene som ligger der.
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

– LinkedIn har gått fra å være et nettverk for rekrutterere og toppledere til nå å være et profesjonelt nettverk for alle. Det å bygge et nettverk der er viktig. Men det er ikke nok. Nettverket må vite hva du er god til og når de kan trenge deg.

Det sier karriererådgiver Alisa T. Jensen i selskapet HR-Ekspertene.

– En fin profil vil gi deg lite om du ikke bruker den aktivt til å posisjonere deg, er hennes påstand.

– Det er litt for sent å være aktiv på LinkedIn først når du søker jobb. Da er du ikke annerledes posisjonert enn andre søkere. LinkedIn fungerer ikke på samme måte som Finn, sier Jensen videre.

Opedal og Tangen har ferske profiler

«Alle» bygger i dag profiler på LinkedIn. Inntil han ble utnevnt som konsernsjef i Equinor, hadde Anders Opedal riktignok ingen profil der.

I så måte er Opedal kanskje det beste beviset i Norge på at man fint kan gjøre stor karriere uten å være på LinkedIn.

Men nå har Opedal like fullt en fullverdig profil.

Også Oljefondets nye konsernsjef Nicolai Tangen meldte seg i høst på nettverket. I et innlegg der varslet han at han kommer til å bruke LinkedIn aktivt til å kommunisere utad. Noe han vitterlig har gjort siden.

Anders Opedal gikk til topps i Equinor uten behov for LinkedIn. Men nå er også han der.

Gjør seg attraktiv som arbeidsgiver

– Opedal og Tangen bruker LinkedIn til å bygge «employer branding» for sine organisasjoner. Det er en kamp om hodene. Og alle hodene som er aktuelle for deres respektive organisasjoner er på Linkedin, sier hodejegeren Per Marum i rekrutteringsfirmaet Panamera Search.

– De må få følgere. Det de skriver må være interessant. Dette er næringslivets bloggere, fastslår Marum.

Også Marum selv og hans medarbeidere bruker LinkedIn mer og mer.

– Mine researchere sitter på LinkedIn 70–80 prosent av dagen sin. Vi bruker mellom en halv og en million kroner hvert år i abonnementer og kjøp av annonseplass på LinkedIn, sier Marum.

Les også

Hilde Tonne blir ny konsernsjef i Statnett

Én ting må alle gjøre

Marum gir noen helt entydige råd, som han mener alle som har en LinkedIn-profil bør følge:

– Du ha et bilde. Og det bør være veldig bra og stråle av energi. De profilene som ikke har bilde, blir bare besøkt 10 prosent så mange ganger som de med bilder, sier Marum.

I tillegg mener han at jobbsøkerne bør ha profiler på både engelsk og norsk. Dette for å bli fanget opp av de ulike søkeordene researchere benytter i jakten på hoder.

Du må ha bilde i din LinkedIn-profil. Uten får du ingen besøk, sier hodejegeren Per Andre Marum.

– Det handler om synlighet

Det at topper som Opedal og Tangen først får seg profiler på LinkedIn etter de har inntatt topposisjoner, får ikke LinkedIn-eksperten Jensen til å endre sitt syn om viktigheten av å være synlig der.

– Flere muligheter kommer til de som er synlige, også internt i et selskap. Og ikke nødvendigvis til de som er de beste faglig. Spesielt gjelder dette lederjobber. Man vil bli ledet av synlige mennesker, sier Jensen.

Det kan imidlertid være vanskelig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Dette fordi LinkedIn er basert på tekniske algoritmer.

Engasjement og tidsbruk = viral

– Dersom LinkedIns algoritmer «ser» at et innlegg får god respons fra dem som leser det, gjennom engasjement som kommentarer, delinger og likes, vil innlegget vises til flere, sier Jensen.

Tiden de som leser et innlegg bruker, er et tilleggselement.

– Hvis LinkedIn måler at folk bruker tid på innlegget, så regner de med at det er interessant for folk der. Da pusher de det videre.

Nicolai Tangen fikk 15.800 følgere på LinkedIn over natten.

Lover han finner deg

Hodejeger Marum i Panamera lover imidlertid at han og andre hodejegere finner deg, bare profilen din inneholder søkeordene de benytter. Dette gjelder uansett hvor aktiv du er, men Marum legger samtidig til:

– Det er klart at en profil som har innlegg med mange likes kommer høyere opp i et søk vi gjør. Dette er på grunn av LinkedIns algoritmer.

– Har det noe å si om man betaler for et såkalt Premium-abonnement eller ikke?

-Det har ikke noe å si for å bli fanget opp av søkeord om du har et Premium-abonnement. Det eneste er at da får du selv gjort mer selv på LinkedIn, svarer Marum.

Timing er alt, der også

Innholdet teller selvsagt mest for dem som vil være aktive på LinkedIn. Men det gjør timingen også.

– Du har et budskap. Da må du ut med det på riktig tidspunkt, mens folk er aktive. LinkedIn selv sier at onsdag kl. 10.00 er beste tidspunkt i uken. Men jeg har selv fått mest likes på et innlegg som jeg la ut en søndag ettermiddag, forteller Jensen.

– Mange sjekker LinkedLn søndag kveld før en ny jobbuke. Da har man tid og ikke noe jobbpress.

Alisa T. Jensen sammenligner LinkedIn og en CV med å lage sjokolade.
Les også

Kronikk: 10 ting du må huske når du skriver CV

Ingredienser vs. smaksopplevelse

– Er det egentlig noen forskjell mellom LinkedIn og det å sette opp en CV?

– LinkedIn og din CV kan sammenlignes med å lage sjokolade. CV-en er ingrediensene. Der står det om nøyaktige mengder kakaopulver og sukker. Den som leser CV-en, oppskriften, må få en god forståelse av hva dette kan bli, svarer Jensen, før hun legger til:

– På LinkedIn skriver du ikke nødvendigvis opp alle ingrediensene. Men der får du få frem at dette er en herlig mørk sjokolade som passer til en god rødvin. Der forteller du vel så mye om ambisjonene dine, som det du alt har gjort.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Linkedin
  2. CV
  3. Nettverk
  4. Søke jobb
  5. Jobb

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Tre steg til suksess på LinkedIn

  2. Betalt innhold

    Fire eksperter: Slik bygger du karriere fra hjemmekontoret

  3. Lever av å skaffe folk Instagram-følgere

  4. Betalt innhold

    Slik gjør virksomheten din knallsuksess på sosiale medier

  5. Betalt innhold

    Tekgigantenes ustoppelige vekst: Dette spår analytikerne videre