Norske piloter slår alarm om arbeidsforholdene

Norske piloter frykter alvorlige flyulykker om utviklingen i arbeidsforholdene i luften fortsetter. -Elendige kontrakter og lange dager er en giftig cocktail, advarer SAS-pilotene.

-VIL FØRE TIL ULYKKE: SAS-flygerne advarer mot at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene.

Jan Petter Lynau
  • NTB
Publisert: Publisert:

– Utviklingen i luftfarten har nå kommet til et punkt hvor det er nødvendig å rope varsku, sier Yngve Carlsen i Norske SAS-flygeres Forening til Dagsavisen.

Nå advarer SAS-flygerne mot at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene.

– Disse tingene vil selvsagt påvirke pilotens operative dømmeevne, eller evnen til å si stopp. Det sikkerhetsnettet i luftfarten som er blitt bygget opp over 60-70 år og har gjort dette til en sikker og effektiv bransje, det er man i ferd med å ta hull på, sier Carlsen, som selv er pilot.

Han mener at dårlige arbeidsforhold i luftfarten, ikke bare for pilotene, er en naturlig konsekvens av inntoget fra lavprisselskaper i luftfarten. Når de presser prisene, må de kutte utgifter andre steder.

Nå krever SAS-pilotene at et minstekrav bør være faste ansettelser. På den måten vil de i det minste ha oversikt over hvor det sosiale ansvaret ligger.

– Vi krever at piloten som har ansvaret for så mange passasjerer, skal i det minste være ansatt der hvor driftsansvaret ligger. Det er per i dag spredd utover, og det kan være sju juridiske enheter som er en del av kontraktsforholdet, sier Carlsen.

Les også:

Norwegian klager SAS inn for EU og EftaSAS toner ned nestenkollisjon med russisk spionflyRussland benekter nestenkollisjon med passasjerflyNorwegian-ras på rød Oslo Børs

Publisert:

Flere artikler

  1. Europeiske pilotforeninger ut mot Ryanair: Krever bedre arbeidsvilkår for pilotene

  2. Flygerforbund bryter forhandlinger med Ryanair

  3. Ny europeisk studie: Norske piloter slår alarm om sikkerhetskulturen

  4. Annonsørinnhold

  5. – Svært hard konkurranse om pilotene

  6. Kabinforeningen: Vil ikke kreve noe mindre enn pilotene fikk